Διεθνής Ασφάλεια

Ανεξήγητη απώλεια σήματος GPS γύρω από την Κύπρο: Ρωσική προειδοποίηση σε ΗΠΑ;

Ανεβαίνει το θερμόμετρο στην Ανατολική Μεσόγειο με ένα σοβαρό πρόβλημα να αντιμετωπίζεται από αεροσκάφη  όλης της περιοχής.

Ειδικότερα πρόβλημα στην πολιτική Αεροπορία όλης της ανατολικής Μεσογείου αντιμετωπίζεται από αεροπλάνα, των οποίων «μπερδεύονται» τα ηλεκτρονικά συστήματα εντοπισμού θέσης, τα γνωστά μας GPS.

Τόσο οι Αρχές Πολιτικής Αεροπορίας της Κύπρου, όσο και της Τουρκίας έχουν εκδώσει έκτακτες ειδοποιήσεις για την αεροναυτιλία – Notam.

Συγκεκριμένα όπως αναφέρει η ηλεκτρονική έκδοση της κυπριακής εφημερίδας Φιλελεύθερος, η NOTAM που εξέδωσε το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας της Κύπρου, με αρ. A0356/18, αναφέρει:

«Έχουν παρατηρηθεί από κυβερνήτες πτήσεων στο FIR Λευκωσίας, οι διακοπές του σήματος GPS σε ορισμένες περιοχές. Οι κυβερνήτες αεροσκαφών που δραστηριοποιούνται στο FIR Λευκωσίας καλούνται να είναι προσεκτικοί μέχρι νεωτέρας ενημέρωσης».

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Φ», οι Αρχές Ασφάλειας Αεροπορίας και όχι μόνο σε χώρες της περιοχής, περιλαμβανομένης και της Κύπρου, βρίσκονται σε συναγερμό για να εξακριβώσουν τα αίτια του σοβαρού προβλήματος, που είτε προέρχονται από συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου, είτε από πρόβλημα σε κάποιους από τους δορυφόρους του συστήματος GPS που καλύπτουν την περιοχή.

Προβλήματα με διακοπές λειτουργίας του συστήματος GPS στο FIR Λευκωσίας έχουν αναφερθεί αλλά σε πολύ λίγες περιπτώσεις το τελευταίο δίμηνο, αναφέρουν οι πληροφορίες του «Φ»,ωστόσο, ιδιαίτερα τις τελευταίες μέρες και το τελευταίο 48ωρο έχουν αυξηθεί σημαντικά τέτοιες αναφορές από πιλότους τόσο επιβατικών όσο και ιδιωτικών αεροπλάνων.

Εντύπωση προκαλεί η διαπίστωση ότι το πρόβλημα παρουσιάζεται σε διαφορετικά διαστήματα σε διαφορετικές περιοχές του FIR Λευκωσίας, δηλαδή σε περιοχές και νότια και βόρεια και δυτικά της Κύπρου κάτι που σημαίνει πως πρόκειται για επιλεκτική απώλεια σήματος.

Το πρόβλημα παρουσιάζεται με δύο μορφές, είτε με διακοπή του σήματος, είτε με λανθασμένη ένδειξη θέσης.

Γεγονός που οδήγησε και στην έκδοση της NOTAM από πλευράς των Αρχών, για λόγους ασφάλειας της πολιτικής αεροπορίας. Να σημειωθεί, πάντως, ότι τα αεροπλάνα διαθέτουν και εναλλακτικά συστήματα εντοπισμού θέσης πέραν του γνωστού GPS όπως αδρανειακά συστήματα ναυτιλίας INS με υποβοήθηση λέιζερ, τα οποία είναι και αυτά ιδιαίτερα αξιόπιστα .Έρευνα του «Φ» δείχνει ότι αυτή την περίοδο στην ευρύτερη περιοχή πετούν τόσο αμερικανικά όσο και ρωσικά αεροσκάφη ειδικών αποστολών  που θα μπορούσαν δυνητικά να προκαλέσουν πρόβλημα.

Να σημειωθεί ότι επειδή τέτοια περιστατικά σημειώνονται ως συμβάντα ασφάλειας πτήσεων σε διεθνές επίπεδο, η NASA έχει καταγράψει διεθνώς πέραν των 80 παρόμοιων συμβάντων, εκ των οποίων εξηγήσεις και αίτια βρέθηκαν μόνο για τις 30 από τις περιπτώσεις αυτές.

Ρωσική προειδοποίηση για ενδεχόμενη αμερικανική επίθεση στη Συρία;

Μόλις εχθές οι Ρώσοι έδωσαν στη δημοσιότητα τις πρώτες φωτογραφίες του συστήματος ηλεκτρονικού πολέμου Rychag-AV  επί ελικοπτέρου Mil Mi-8. Πρόκειται μεν για ένα πανίσχυρο παρεμβολέα είναι όμως άγνωστο εάν οι διακοπές στο σήμα του GPS οφείλνται σε αυτό ή σε κάποιο άλλο ρωσικό σύστημα.

Μάλιστα το γεγονός ότι τις ημέρες αυτές υπάρχει έντονη φημολογία για αμερικανική επίθεση στη Συρία με βλήματα Tomahawk δεν αποκλείεται οι Ρώσοι να έθεσαν συστήματα παρεμβολής σε λειτουργία για συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα προειδοποιώντας έτσι τις ΗΠΑ ότι έχουν τη δυνατότητα να παρεμβληθούν στο σύστημα ναυτιλίας των Tomahwak.

Είναι αυτό όμως αρκετό;

Όχι. Το βλήμα χρησιμοποιεί μια τριάδα μεθόδων ναυτιλίας κάτι που σημαίνει πως σε περίπτωση απώλειας μιας μεθόδου υπάρχουν εφεδρικές για να κατευθύνουν το βλήμα. Έτσι ο Tomahawk χρησιμοποιεί εκτός από GPS, σύστημα INS,  και TERCOM, ενώ η στοχοποίηση επιβοηθείται από ενεργό ραντάρ.