ΑΙ

OpenAI: Τι δείχνει η κόντρα με το Χόλιγουντ – Η αλήθεια πίσω από την Σκάρλετ Γιόχανσον

Προβληματισμός και ανησυχία ακολούθησαν το σάλο που ξέσπασε στους κόλπους του Χόλιγουντ και των εταιρειών τεχνητής νοημοσύνης μετά και τις νομικές απαιτήσεις της Σκάρλετ Γιόχανσον εναντίον της OpenAI εξαιτίας του επίσημου λανσαρίσματος του φωνητικού βοηθού του ChatGPT, Sky, που θύμιζε έντονα τη φωνή της ηθοποιού.

Η εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης του Σαμ Άλτμαν είχε επί μήνες φλερτάρει γι’ αυτό -ανεπιτυχώς όπως αποδείχθηκε- την Γιόχανσον, η οποία είχε δώσει τη φωνή της σε έναν αντίστοιχο ρόλο – της βοηθού τεχνητής νοημοσύνης – στην ταινία «Her» του 2013. Τον περασμένο Σεπτέμβριο, η Γιόχανσον απέρριψε την πρόταση και όλα φαίνονταν πως κυλούσαν ομαλά.

OpenAI: Κατηγορίες από την Γιόχανσον ότι της έκλεψε τη φωνή

Τι συνέβη με την Σκάρλετ Γιόχανσον

Ο Άλτμαν σε μια ομιλία του πέρυσι δήλωσε ότι ο ίδιος και άλλα στελέχη της OpenAI εμπνεύστηκαν από την ταινία «Her» του 2013, στην οποία ένας άνδρας ερωτεύεται τη βοηθό του AI, με τη φωνή της Γιόχανσον. Στόχος της εταιρείας ήταν να αναπτύξει μια βοηθό όπως η Siri της Apple ή η Cortana της Microsoft, με την οποία οι χρήστες θα μπορούσαν να μιλούν.

Τον περασμένο Μάιο, η εταιρεία έστειλε πρόσκληση για κάστινγκ αναζητώντας ανδρικές, γυναικείες και μη δυαδικές φωνές στην ηλικιακή κλίμακα 25 έως 45 ετών. Ήθελε φωνές που να είναι ζεστές, ελκυστικές και χαρισματικές, όπως προκύπτει από εσωτερικά έγγραφα που εξέτασε η Wall Street Journal. «Κάποιος που εμπιστεύεσαι αμέσως και αισθάνεσαι συγγένεια μαζί του. Τίποτα στημένο».

Η εταιρεία κατέληξε σε έναν κατάλογο 400 υποψηφίων και πέταξε ηθοποιούς στο Σαν Φρανσίσκο τον περασμένο Ιούνιο και Ιούλιο για ηχογραφήσεις. Από τους ηθοποιούς ζητήθηκε να υπογράψουν συμφωνίες εμπιστευτικότητας και να μην παρέχουν ηχογραφήσεις φωνής σε ανταγωνιστές της OpenAI για τρία χρόνια μετά την κυκλοφορία του προϊόντος, όπως δείχνουν τα έγγραφα. Η εταιρεία αναφέρει ότι η ηθοποιός που υποδύθηκε τη Sky ηχογραφούσε στο στούντιο τον περασμένο Ιούλιο.

Το πρόβλημα είναι ότι ο Άλτμαν δεν το έβαλε κάτω. Όπως αποκάλυψε η Wall Street Journal, στα μέσα Μαΐου, έστειλε μήνυμα στον ατζέντης της Γιόχανσον, Μπράιαν Λουρντ -που ταυτόχρονα είναι και συμπρόεδρος της Creative Artists Agency-, ζητώντας από την ηθοποιό να το ξανασκεφτεί. Οι δύο πλευρές δεν κατάφερεαν ούτε να συναντηθούν.

Στη συνέχεια, στις 13 Μαΐου, η OpenAI παρουσίασε ένα ενημερωμένο σύστημα τεχνητής νοημοσύνης, εξοπλισμένο με νέους φωνητικούς βοηθούς για το εργαλείο Chat GPT, συμπεριλαμβανομένου ενός θηλυκού με το όνομα «Sky».

Και τότε η Γιόχανσον εξεπλάγη και θύμωσε. Εκείνη και o Λουρντ σκέφτηκαν -και συμφώνησαν αρκετοί μαζί τους- ότι η φωνή της Sky ακουγόταν «τρομακτικά παρόμοια» με την ηθοποιό, με αποτέλεσμα πολλοί να θεωρήσουν πως είτε υπήρξει επίσημη συνεργασία είτε η εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης είχε απλώς οικειοποιηθεί τη φωνή της Γιόχανσον χωρίς άδεια.

Ωστόσο, όταν ο Λουρντ ζήτησε το λόγο από τον Άλτμαν, ο διευθύνων σύμβουλος της OpenAI ήταν δύσπιστος για όσα άκουγε και αρνήθηκε κάθε ομοιότητα.

Η Γιόχανσον- η οποία μόλις πριν από τρία χρόνια βρέθηκε σε μια επίσης σκληρή και δημόσια νομική εκστρατεία κατά της Disney – προσέλαβε μια νομική ομάδα για να απαιτήσει απαντήσεις από τον Άλτμαν και την OpenAI και εξέδωσε μια αφοριστική δήλωση.

Ένας δημιουργικός πόλεμος

Έτσι ξεκίνησε το πιο δραματικό επεισόδιο μέχρι στιγμής στη σύγκρουση μεταξύ του Χόλιγουντ και του κόσμου της τεχνητής νοημοσύνης.

Η ανάδειξη της τεχνητής νοημοσύνης σε μια ταχέως εξελισσόμενη και ίσως ασταμάτητη δύναμη έχει προκαλέσει βαθιά ανησυχία στις δημιουργικές βιομηχανίες που για δεκαετίες διέπονται από αυστηρούς κανόνες για το πώς οι δημιουργοί αποζημιώνονται για το έργο τους.

Ο λόγος είναι ότι τα γλωσσικά μοντέλα που τροφοδοτούν τα εργαλεία συνομιλίας της δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης κατασκευάζονται συνήθως με τη χρήση κειμένου, εικόνων, μουσικής και βίντεο που συλλέγονται από το διαδίκτυο. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει υλικό που προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα, είναι πολύτιμο και συχνά επί πληρωμή – όπως η φωνή της Σκάρλετ Γιόχανσον.

Η OpenAI, ωστόσο, δήλωσε ότι η Sky δεν είχε ποτέ σκοπό να μοιάζει με την Γιόχανσον και ότι η εταιρεία είχε προσλάβει έναν ηθοποιό φωνής που ηχογράφησε τον ρόλο πριν από οποιαδήποτε επαφή με την Johansson. Το αποτέλεσμα ήταν να διακόψει η εταιρεία τη χρήση της φωνής της Sky την Κυριακή, αφού έλαβε νομικές επιστολές από την ομάδα εκπροσώπων της Γιόχανσον. Και ο Άλτμαν με τη σειρά του δήλωσε το βράδυ της Δευτέρας ότι ζήτησε συγγνώμη που δεν κατάφερε να επικοινωνήσει καλύτερα.

Θέλουν και δεν θέλουν

Το Χόλιγουντ, που στερείται μετρητών, έχει ενσκύψει προς τα εργαλεία δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης, ελπίζοντας ότι θα εξοικονομήσει χρήματα σε εργασίες που αφορούν τα σενάρια, τα χρονοδιαγράμματα παραγωγής και τα οπτικά εφέ.

Οι υποστηρικτές λένε ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα επιταχύνει τις καθημερινές εργασίες, θα προσφέρει πληρωμές στους ηθοποιούς που παραχωρούν δικαιώματα σε τεχνητές εκδοχές της φωνής τους και θα μπορούσε να βοηθήσει τους αστέρες να δημιουργήσουν συνθετικά αντίγραφα του εαυτού τους για να μεγιστοποιήσουν τον αριθμό των εμπορικών έργων που μπορούν να ακολουθήσουν ταυτόχρονα.

Ορισμένοι αστέρες, μάλιστα, έχουν αρχίσει να προσλαμβάνουν συμβούλους για να τους βοηθούν να εντοπίζουν περιπτώσεις κατάχρησης της εικόνας τους και να εκδίδουν ειδοποιήσεις κατάργησης.

Ωστόσο, καθώς οι ηθοποιοί σκέφτονται τι σημαίνει η τεχνητή νοημοσύνη για τη μελλοντική χρήση του ομοιώματός τους, τα στούντιο συνεχίζουν να διερευνούν ευκαιρίες για την παραχώρηση αδειών χρήσης περιεχομένου σε εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης που διψούν για δεδομένα ή για την κατασκευή μηχανών που μπορούν να χρησιμοποιήσουν εσωτερικά.

Ενώ την ίδια στιγμή οι εταιρείες μέσων ενημέρωσης αρχίζουν να κάνουν τις δικές τους συμφωνίες. Η Disney συζητά τη δυνατότητα σύμπραξης με τη Microsoft – στρατηγικός εταίρος και μεγαλύτερος επενδυτής της OpenAI – για ένα ιδιωτικό εργαλείο δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης που θα μπορούσε να εκπαιδευτεί στη βιβλιοθήκη περιεχομένου και άλλων δεδομένων της Disney και να χρησιμοποιηθεί εσωτερικά. Η εταιρεία είχε επίσης πρόσφατες συζητήσεις με την OpenAI και άλλους.

Ως «Μαύρη Χήρα» στην ταινία της Disney

Η νομική κάλυψη

Προς το παρόν, δεν υπάρχει καθώς οι νομοθέτες μόλις πρόσφατα αρχίζουν να λαμβάνουν υπόψη τους το μεταβαλλόμενο τοπίο για τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας. Υπάρχουν νομοσχέδια στο Κογκρέσο που αποσκοπούν στην προστασία των καλλιτεχνών, όπως ο «Νόμος περί μη απομίμησης», ο οποίος θα απαγορεύει τη μη εξουσιοδοτημένη χρήση ψηφιακών αντιγράφων χωρίς συγκατάθεση. Ο κυβερνήτης του Τενεσί, Μπιλ Λι, υπέγραψε τον νόμο «Ensuring Likeness Voice and Image Securities (ELVIS) Act» τον Μάρτιο, ο οποίος καθιστά τις φωνές των ανθρώπων προστατευόμενα προσωπικά δικαιώματα.

Οι βαθύτατοι φόβοι παραμένουν ότι τα ίδια τα εργαλεία που θα μπορούσαν να μεταμορφώσουν τη βιομηχανία, μπορεί να είναι σε θέση να το κάνουν μόνο επειδή κατασκευάστηκαν χρησιμοποιώντας δημιουργική εργασία δεκαετιών που δημοσιεύθηκε στο διαδίκτυο χωρίς άδεια ή αποζημίωση. Για πολλούς, το περιστατικό με την Γιόχανσον ήταν η θετική απόδειξη του πώς το ήθος της ανάπτυξης των νέων τεχνολογιών θα μπορούσε να διαβρώσει τον ακρογωνιαίο λίθο της καλλιτεχνίας του Χόλιγουντ.

«Το κλειδί στην περίπτωση αυτή είναι ο τρόπος με τον οποίο αυτές οι εταιρείες ευθυγραμμίζονται με τα πραγματικά άτομα και τους δημιουργούς. Χρειάζεται η επαλήθευση της αυθεντικότητας και η λήψη της συγκατάθεσης, καθώς και η αμοιβή για τη συγκατάθεση», ανέφερε σε δήλωσή του ο Λουρντ της CAA. «Δεν είναι πολύ αργά για τις εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης ούτε για το νόμο να κινηθούν προς αυτή την κατεύθυνση».

Για ερμηνευτές όπως η Γιόχανσον και τους ιδιοκτήτες πνευματικής ιδιοκτησίας, είναι δύσκολο να αποδειχθεί αν η εικόνα ή το περιεχόμενό τους έχει χρησιμοποιηθεί καταχρηστικά. Οι κανονισμοί που διέπουν τα συστήματα είναι ανεπαρκείς.

Ελλείψει σαφών κανόνων, η OpenAI δήλωσε ότι μιλάει απευθείας με τους δημιουργούς περιεχομένου, συμπεριλαμβανομένων των στούντιο και των καλλιτεχνών, σχετικά με την πιθανή αναστάτωση της τεχνητής νοημοσύνης. Σε συνεντεύξεις του, ο Άλτμαν δήλωσε ότι η ευρύτερη βιομηχανία AI πρέπει να βρει έναν τρόπο να πληρώνει τους καλλιτέχνες για υλικό που είναι πολύτιμο για τα μελλοντικά συστήματα AI.

Οι καλλιτέχνες θα πρέπει επίσης να έχουν τη δυνατότητα να μην επιτρέπουν στα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης να μιμούνται τη δουλειά τους, δήλωσε σε συνέντευξη σε podcast τον Μάρτιο.