Auto/Moto Επικαιρότητα

Η κούρσα της ηλεκτροκίνησης έχει ξεκινήσει

Σαν να παίρνει σάρκα και οστά η αγορά των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Οι καρποί των εταιρειών τεχνολογίας, των αυτοκινητοβιομηχανιών και των επενδυτικών ομίλων που συμμετέχουν σε αυτήν την αγορά αρχίζουν να αποδίδουν όπως φάνηκε από την εντυπωσιακή αύξηση των πωλήσεων σε ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα (EV) παρά την πτώση που καταγράφηκε στη ζήτηση των συμβατικών μοντέλων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Επί του παρόντος νικήτρια αυτής της μάχης βγαίνει η Tesla αλλά ο ανταγωνισμός αναμένεται να ενταθεί όσο προστίθενται νεοφυής εταιρείες και ισχυρές αυτοκινητοβιομηχανίες στο κάδρο.

Δίχως αμφιβολία η κούρσα της ηλεκτροκίνησης έχει ξεκινήσει με τις κυβερνήσεις του ανεπτυγμένου κόσμου αλλά και της Κίνας να θέτουν υψηλούς στόχους για τη μείωση των εκπομπών ρύπων ώστε να καταφέρουν να καταπολεμήσουν την κλιματική αλλαγή. Η Νορβηγία, μια χώρα που η ευημερία της συνδέεται με τον ορυκτό πλούτο, έχει ήδη κάνει ένα μεγάλο άλμα μέσα στο 2020. Από το 1% που αντιπροσώπευαν τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα στις νέες ταξινομήσεις προ δεκαετίας έφθασαν φέτος το 54%, καταγράφοντας παγκόσμιο ρεκόρ. Είναι μια ουσιαστική στροφή των Νορβηγών στην ηλεκτροκίνηση που οφείλεται στην μεθοδικότητα των κυβερνώντων. Η Νορβηγία προσφέρει κίνητρα στους καταναλωτές από τη δεκαετία του 1990 για να ενθαρρύνει την ηλεκτροκίνηση, όπως η προσωρινή κατάργηση των τελών ταξινόμησης ή η απαλλαγή από την πληρωμή διοδίων. Προς 25ετίας, εξάλλου, η General Motors είχε κάνει το πρώτο βήμα στη μαζική παραγωγή ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων με την κυκλοφορία του GM EV1. Εδώ και χρόνια στόχος της Νορβηγίας είναι να καταργήσει ολοκληρωτικά τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης μέχρι το 2025. Άλλα η Νορβηγία είναι μια πλούσια χώρα με πληθυσμό σχεδόν 5,4 εκατομμυρίων.

Η Κίνα: ένα γενναίο πείραμα στην ηλεκτροκίνηση 

Η αλματώδης πρόοδος στην Κίνα απεικονίζει τις δυνατότητες μαζικής παραγωγής των EV σε μια χώρα με μεγάλο πληθυσμό. Το Πεκίνο χαράσσει μια τολμηρή στρατηγική για τη μείωση των εκπομπών ρύπων που περιλαμβάνει επιδοτήσεις ή και χαλαρά κριτήρια στην έκδοση αδειών. Μολονότι οι συνολικές πωλήσεις αυτοκινήτων στη μεγαλύτερη οικονομία της Ασίας υποχώρησαν κατά 6,8% την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου του 2020, η ζήτηση των EV αυξήθηκε κατά 4,4% σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Περισσότερα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα πουλήθηκαν προ διετίας στη Σαγκάη απ΄ότι στη Γερμανία, τη Γαλλία ή τη Βρετανία.

Η Tesla πούλησε πάνω από 120.000 Model 3 στην Κίνα μέσα στο 2020 από τις 500.000 παραδόσεις αυτοκινήτων που πραγματοποίησε παγκοσμίως. Αρχές Ιανουαρίου παρουσίασε το Model Y SUV, με τον επικεφαλής Έλον Μασκ να υπολογίζει πως οι πωλήσεις του θα ξεπεράσουν όλα τα υπόλοιπα μοντέλα της εταιρείας. Παράλληλα, η κινεζική εταιρεία παραγωγής ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων Nio επιδιώκει να εξελιχθεί σύντομα σε ισάξιο ανταγωνιστή της Tesla με την παρουσίαση του ηλεκτροκίνητου σεντάν ET7 στη Σαγκάη, το οποίο αναμένεται να είναι ετοιμοπαράδοτο από το πρώτο τρίμηνο του 2020.  Ο κολοσσός ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba παρουσίασε στο πλαίσιο κοινοπραξίας με την SAIC Motor, τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας, και την Shanghai Zhangjiang Hi-Tech Park Development -επενδυτική εταιρεία των τοπικών αρχών της Σαγκάης- το πρώτο ηλεκτροκίνητο, ημιαυτόνομο σεντάν και ασύρματη φόρτιση υπό την επωνυμία IM (Intelligence in Motion). Οι πρώτες παραγγελίες θα μπορούν να γίνουν από τον φετινό Απρίλιο, ενώ ένα ακόμη σπορ μοντέλο αναμένεται να είναι ετοιμοπαράδοτο το 2022.

Μια αγορά με πλούσιες προοπτικές

Υπάρχουν και άλλα σχέδια που έχουν ανακοινωθεί τελευταία στην Κίνα όπως η ίδρυση κατασκευαστικής μονάδας EV από την μηχανή αναζήτησης Badu με την υποστήριξη της αυτοκινητοβιομηχανίας Geely. Μολονότι εντείνεται ο ανταγωνισμός υπάρχει χώρος για όλους καθώς είναι πλούσια τα περιθώρια ανάπτυξης της κινεζικής αγοράς αυτοκινήτου. Σύμφωνα με στοιχεία της McKinsey & Co., ιδιοκτήτες αυτοκινήτων στην Κίνα υπολογίζονται στους 173 ανά χίλια άτομα έναντι των 433 στην Μαλαισία, των 373 στη Ρωσία, των 837 στις ΗΠΑ και των 747 στην Αυστραλία.

Φιλόδοξοι είναι οι στόχοι της BYD, της μεγαλύτερης εταιρείας στην Κίνα με 30.000 μηνιαίες πωλήσεις ηλεκτροκίνητων ή υβριδικών οχημάτων, από Ι.Χ μέχρι φορτηγά, τον μήνα. Το φθηνότερο μοντέλο, το e1, τιμολογείται στα 8.900 δολάρια, συμπεριλαμβανομένων των επιδοτήσεων, έναντι περίπου των 46.200 δολαρίων που κοστίζει αντίστοιχα ένα σεντάν Model 3 της Tesla στη χώρα. H BYD συνεργάζεται σήμερα με την Didi Chuxing Technology, την πλατφόρμα ιδιωτικών μετακινήσεων, για την κυκλοφορία του ηλεκτροκίνητου σεντάν D1, το οποίο παρουσίασε τον περασμένο Νοέμβριο. Απώτερος στόχος αυτής τη κοινοπραξίας είναι να παραχθούν ένα εκατομμύριο οχήματα μέχρι το 2025. Δεν ήταν τυχαία η επιλογή του Γουόρεν Μπάφετ της Berkshire Hathaway να αποκτήσει το 10% της BYD προ δεκαετίας. Σχεδόν όλα τα 20.000 ταξί στη Σεντζέν είναι ηλεκτροκίνητα BYD ενώ πάνω 500.000 ηλεκτρικά λεωφορεία κυκλοφορούν στους δρόμους της Κίνας. Το Πεκίνο ευελπιστεί πως δεν θα χρησιμοποιούνται οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης μέχρι το 2040.

Οι Ευρωπαίοι οδηγοί προτιμούν τα ευρωπαϊκά EV

Ένα νέο ηλεκτροκίνητο μοντέλο, το ID.4, παρουσίασε επίσης η Volkswagen (WV) στην Κίνα προ διμήνου. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία ανοίγει τα φτερά της στην αγορά των EV σε μια απόπειρα να κλείσει και το επώδυνο κεφάλαιο με το σκάνδαλο του Ντίζελγκεϊτ. Η VW ανακοίνωσε την παράδοση 212.000 ηλεκτροκίνητων Ι.Χ σε παγκόσμια κλίμακα, αντανακλώντας ετήσια άνοδο 158% από πέρσι. Αλλά το ισχυρό χαρτί της VW δεν είναι η Κίνα αλλά η Ευρώπη, όπου οι συνολικές πωλήσεις αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 25,5% το πρώτο 11μήνο του 2020 από το 2019. Ωστόσο, το μοντέλο ID.E της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας παρουσίασε τις μεγαλύτερες πωλήσεις στη Σουηδία προ ενός μηνός. Όλα τα EV της VW βρέθηκαν στην κορυφή της αγοράς στην Ολλανδία και στη Γερμανία, κατακτώντας μερίδιο 23% στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων με συσσωρευτή (BEV), δηλαδή με μπαταρία. Διπλάσιες ήταν οι πωλήσεις της Renault στην Ευρώπη, ενώ αυτές της BMW αυξήθηκαν κατά σχεδόν 32%. Οι Ευρωπαίοι προτιμούν σαφώς τα ευρωπαϊκά EV αρκεί να είναι πλούσιες οι επιδοτήσεις. Και είναι. Στη Γερμανία, ένας καταναλωτής μπορεί να εξοικονομήσει έως και 9.000 ευρώ ανά EV ενώ στη Γαλλία τα κίνητρα μειώθηκαν από 7.000 ευρώ το 2020 στα 6.000 ευρώ το 2021. Οι Νορβηγοί άνοιξαν τον δρόμο και οι υπόλοιποι ακολουθούν.

ΠΗΓΗ