Μεταφορές

Εκτόξευση ζήτησης για ιδιωτικά τζετ

Η "Τριανδρία" και μια διχασμένη χώρα, για άλλη μια φορά

Συμφόρηση στην αγορά έχει δημιουργηθεί με τη μεγάλη ζήτηση ιδιωτικών τζετ, τόσο ώστε να υπάρχει πιθανότητα να μην καλυφθούν οι ανάγκες αποκλειστικής μεταφοράς των πλουσίων και ισχυρών.

Συμφόρηση στην αγορά έχει δημιουργηθεί με τη μεγάλη ζήτηση ιδιωτικών τζετ, τόσο ώστε να υπάρχει πιθανότητα να μην καλυφθούν οι ανάγκες αποκλειστικής μεταφοράς των πλουσίων και ισχυρών. H πανδημία αλλά και η ανομοιόμορφη και ενίοτε άτακτη ανάκαμψη των αερομεταφορέων, σε συνδυασμό με τα ποικίλα περιοριστικά μέτρα των μετακινήσεων, έχει απομακρύνει τους πλούσιους της Γης και τους ισχυρούς των επιχειρήσεων από τις συμβατικές πτήσεις. Μια εταιρεία του κλάδου η οποία ειδικεύεται στα ιδιωτικά τζετ, η NetJets με ιστορία 60 ετών, επισημαίνει ότι τους τελευταίους εννέα μήνες δεν προλαβαίνει να παραγγέλνει αεροσκάφη, όπως αναφέρει σχετικά σε δημοσίευμά της η βρετανική εφημερίδα Financial Times. Εχει δε επενδύσει 2,5 δισ. δολάρια για την απόκτηση 100 αεροσκαφών.

Τους τελευταίους δώδεκα μήνες έχουν διεκπεραιωθεί περισσότερες από 4,2 εκατ. πτήσεις τζετ.

Τους τελευταίους δώδεκα μήνες έχουν διεκπεραιωθεί περισσότερες από 4,2 εκατομμύρια πτήσεις τζετ, πέραν των συμβατικών αεροπορικών εταιρειών, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει εταιρεία που συλλέγει πληροφορίες σχετικές και λέγεται WingX. Ενδεικτικό της ολοένα και αυξανόμενης τάσης είναι το γεγονός πως μόνο μέσα στην πρώτη εβδομάδα Νοεμβρίου οι πτήσεις αυξήθηκαν 54% εν συγκρίσει με το ίδιο διάστημα πριν από ένα χρόνο και κατά 16% ως προς το 2019. Οπως επισημαίνουν στελέχη του κλάδου των ιδιωτικών τζετ, η αύξηση αυτής της δραστηριότητας σχετίζεται με την έτι περαιτέρω διόγκωση του πλούτου των πλουσίων ειδικά στις ΗΠΑ. Η ζήτηση είναι τόσο υπερβολική, ώστε η FlexJet να μη δέχεται πλέον νέα μέλη για το πρόγραμμα προνομίων της κάρτας της Jet Card. Κάτι αντίστοιχο αποφάσισε και η έτερη ανταγωνίστριά της, NetJets, η οποία για να εξασφαλίσει στόλο 100 νέων αεροπλάνων τοποθέτησε σε αγορές 2,5 δισ. δολάρια.

Εν τω μεταξύ, βάσει στοιχείων της Jefferies, τα αποθέματα σε μεταχειρισμένα τζετ τελούν σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, σύμφωνα με τους FT. Τον Οκτώβριο στην αγορά υπήρχαν μόλις 861 διαθέσιμα αεροσκάφη, ήτοι μισά από όσα υπήρχαν τον ίδιο μήνα πριν από ένα χρόνο. Ωστόσο, οι χονδρικές πωλήσεις αυξάνονται, ανεξαρτήτως του γεγονότος αυτού. Η εταιρεία συμβούλων επιχειρήσεων στον κλάδο Ascend by Cirium ανέφερε ότι οι χονδρικές πωλήσεις τους πρώτους εννέα μήνες του 2021 ήταν σχεδόν 10% υψηλότερα από ό,τι οι αντίστοιχες την ίδια περίοδο του 2019. «Για πρώτη φορά έπειτα από πολλά χρόνια υπάρχουν δυσαρεστημένοι καταναλωτές, άνθρωποι οι οποίοι πληρώνουν πολύ περισσότερα από όσα τους ζητούνται, αλλά πραγματικά δεν υπάρχει διαθεσιμότητα να καλυφθούν οι ανάγκες τους», υπογραμμίζει η αναλύτρια Αννα Κοπίνσκι της mba Aviation. Ο Στέφεν Γουίλιαμς, γενικός διευθυντής της Tremendous Legacy, εταιρείας που κάνει αναβαθμίσεις στα ιδιωτικά αεροσκάφη, βρίσκεται σε δυσχερή θέση διότι δεν υπάρχουν τα αναγκαία εξαρτήματα. «Το μείζον θέμα έχει να κάνει με το ότι η ζήτηση είναι τεράστια κι εμείς πρέπει να κινηθούμε όσο πιο γρήγορα μπορούμε για να τροποποιήσουμε τα τζετ», τονίζει. Εχουν, μάλιστα, συγκεντρωθεί πολλές παραγγελίες ανεκτέλεστες για νέα αεροσκάφη τα τελευταία δύο χρόνια λόγω πανδημίας. Τέλος, ο Μπενουά Ντεφόρζ, πρόεδρος του βραχίονα ιδιωτικών τζετ της Airbus, υπογραμμίζει πως η ζήτηση υπερβαίνει τα προ πανδημίας επίπεδα, ενώ έχουν εμφανιστεί και νέες εταιρείες στο πεδίο.