Το τίμημα και η διαδικασία για την ανάκτηση του ποσοστού από το Δημόσιο
Ένα σημαντικό μέρος της κρατικής βοήθειας που έδωσε στην Aegean θα λάβει πίσω το ελληνικό δημόσιο εάν δεχθεί την πρόταση της εταιρείας να «πουλήσει» τις μετοχές που θα αποκτήσει μετά την άσκηση του δικαιώματος να καταστεί μέτοχος της αεροπορικής.
Υπενθυμίζεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε στις 23 Δεκεμβρίου 2020 την παροχή από την ελληνική κυβέρνηση κρατικής ενίσχυσης ύψους 120 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση μέρους των ζημιών που προκλήθηκαν λόγω της πανδημίας. Ασκώντας το ελληνικό δημόσιο όλα τα δικαιώματα που έχει αναμένεται να λάβει από την Aegean το ποσό των 85,4 εκατ. ευρώ.
Η ενίσχυση των 120 εκατ. ευρώ όπως διευκρίνισε πρόσφατα ο πρόεδρος της Aegean Ευτύχης Βασιλάκης ήταν grant (ενίσχυση), και όχι επιστρέψιμο δάνειο, και δόθηκε ως μέρος των ζημιών που κατέγραφε η εταιρεία κατά τη διάρκεια της πανδημίας. «Δεν είναι οφειλή της εταιρείας για να την επιστρέψει στο Eλληνικό Δημόσιο», τόνισε ο κ. Βασιλάκης όταν παρουσίαζε τα αποτελέσματα εξαμήνου της Aegean.
Η κρατική βοήθεια
Κρατική βοήθεια έλαβαν την περίοδο της πανδημίας και άλλες αεροπορικές εταιρείες άλλων ευρωπαϊκών χωρών, όπως η Lufthansa στη Γερμανία.
Υπενθυμίζεται ότι για την καταβολή ενίσχυσης στην Aegean ψηφίστηκε σχετική διάταξη στη Βουλή που συνέδεσε την καταβαλλόμενη βοήθεια με την καταβολή 60 εκατ. ευρώ από τους υφιστάμενους μετόχους της εταιρείας μέσω αύξησης κεφαλαίου και την παράλληλη παροχή δικαιώματος στο ελληνικό δημόσιο να αποκτήσει μετοχές της εταιρείας στην ίδια τιμή με την τιμή διάθεσης των μετοχών στους ιδιώτες στην παραπάνω αύξηση.
Μετά την ψήφιση του νόμου οι ιδιώτες μέτοχοι της Aegean προχώρησαν την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου όπως είχαν δεσμευθεί.
Η αύξηση κατά 60 εκατ. ευρώ πραγματοποιήθηκε στις 14/06/2021 με τιμή 3,20 ευρώ ανά μετοχή και ακολούθησε η καταβολή της κρατικής ενίσχυσης των 120 εκατ. ευρώ στις 02/07/2021. Στα 3,20 ευρώ ορίστηκε επομένως και η τιμή άσκησης των δικαιωμάτων κτήσης μετοχών της εταιρείας εκ μέρους του δημοσίου.
Η περίοδος άσκησης του δικαιώματος του δημοσίου να «μπει» στην αύξηση ήταν από 2/7/2023 έως 3/07/2026. Κάθε ένας εκ των 10.369.217 τίτλων παραστατικών δικαιωμάτων κτήσης κοινών μετοχών της Εταιρείας (οι «Τίτλοι Κτήσης») που κατέχει η Ελληνική Δημοκρατία παρέχει το δικαίωμα απόκτησης, μίας (1) νέας κοινής μετοχής.
Έτσι, το Δημόσιο εφόσον το επιθυμούσε θα μπορούσε να κατέχει 10.369.217 τίτλους παραστατικών δικαιωμάτων κτήσης 10.369.217 κοινών μετοχών της Aegean Airlines.
Το ποσοστό του Δημοσίου
Τα warrants μπορούσαν να εξασκηθούν σε διάστημα από δυο έως πέντε χρόνια από την καταβολή της ενίσχυσης, που σημαίνει ότι το δικαίωμα αυτό ξεκινά από την 3η Ιουλίου 2023 και λήγει την 3η Ιουλίου 2026.
Αν το δημόσιο ασκήσει τα warrants γίνεται μέτοχος της Aegean κατέχοντας το 11,5% των μετοχών της αναλαμβάνοντας και το ρίσκο του επενδυτή, αναφορικά με την πορεία της τιμής της μετοχής (να ανέβει η να πέσει).
Η διαδικασία επαναγοράς
Ωστόσο η εταιρεία έχει το δικαίωμα προαίρεσης απόκτησης των τίτλων κτήσης μετοχών στην αγοραία αξία τους.
Τι σημαίνει αυτό;
Η τιμή άσκησης των δικαιωμάτων είναι 3,2 ευρώ ανά μετοχή, όπως ήταν η τιμή μετοχής για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Aegean. Ο κάτοχος των τίτλων, δηλαδή το ελληνικό Δημόσιο, δύναται να δηλώσει την πρόθεσή του για άσκηση των δικαιωμάτων κτήσης από τη λήξη του δεύτερου έτους που έπεται της ημερομηνίας εκταμίευσης της ενίσχυσης από την Aegean Airlines, δηλαδή την 3η Ιουλίου 2023.
Ωστόσο, εντός 60 ημερών από την ημερομηνία της δήλωσης πρόθεσης άσκησης των δικαιωμάτων κτήσης, η Aegean Airlines δύναται να ασκήσει με δήλωσή της το δικαίωμα προαίρεσης και να αποκτήσει τους τίτλους των παραστατικών δικαιωμάτων κτήσης κοινών μετοχών στην αγοραία αξία τους.
Η απόφαση θα ληφθεί από έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της εταιρείας. Η αγοραία αξία ισούται με την τυχόν θετική διαφορά μεταξύ της μέσης σταθμισμένης με τον όγκο συναλλαγών χρηματιστηριακής τιμής της μετοχής της Aegean Airlines κατά τις τελευταίες 60 ημέρες διαπραγμάτευσης, που προηγούνται της ημερομηνίας δήλωσης πρόθεσης άσκησης των τίτλων παραστατικών δικαιωμάτων κτήσης κοινών μετοχών και της τιμής άσκησης και της τιμής αγορά των δικαιωμάτων (3,2 ευρώ).
Η δήλωση του Ελληνικού Δημοσίου
Φτάσαμε λοιπόν στις 3/11/2023 και το δημόσιο εκδήλωσε την πρόθεσή του να ασκήσει το σύνολο των δικαιωμάτων που απορρέουν από το σύνολο των Τίτλων Κτήσης.
Εφόσον ολοκληρωθεί η άσκηση του δικαιώματος, η Ελληνική Δημοκρατία με καταβολή 33,2 εκ. ευρώ θα αποκτήσει νέες μετοχές που θα αντιστοιχούν στο 10,3% (σε πλήρως αραιωμένη βάση) των συνολικών μετοχών της Εταιρείας, απομειώνοντας αντίστοιχα τα ποσοστά των ιδιωτών μετόχων.
Η Aegean μπορεί τώρα εντός των επόμενων 60 ημερών από την ημερομηνία λήψης της δήλωσης πρόθεσης (3/11/2023), να απαντήσει αν προτίθεται να ασκήσει το δικαίωμά της να αποκτήσει τους Τίτλους Κτήσης Μετοχών του Δημοσίου, καταβάλλοντας την αξία τους.
Η αξία τους ορίζεται ως η διαφορά μεταξύ της μέσης σταθμισμένης με τον όγκο συναλλαγών τιμής της μετοχής της κατά τις εξήντα (60) ημέρες διαπραγμάτευσης που προηγούνται της ημερομηνίας γνωστοποίησης της δήλωσης πρόθεσης και της τιμής άσκησης.
Η μέση σταθμισμένη τιμή των 60 ημερών διαπραγμάτευσης προ της 3/11/2023 υπολογίζεται σε περίπου 11,43 ευρώ ανά μετοχή (όπως θα πρέπει να επιβεβαιωθεί από ανεξάρτητο χρηματοοικονομικό σύμβουλο).
Συνεπώς, εφόσον η Εταιρεία επιλέξει να αγοράσει τους Τίτλους Κτήσης θα πρέπει να καταβάλει στην Ελληνική Δημοκρατία τη διαφορά, ήτοι 8,23 ευρώ ανά Τίτλο Κτήσης, ήτοι 85,4 εκατ. ευρώ για το σύνολο των 10.369.217 Τίτλων Κτήσης.
Κλείνει ο κύκλος της πανδημίας
Ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου, Ευτύχιος Βασιλάκης σχολιάζοντας την πρόθεση του Ελληνικού Δημοσίου να ασκήσει τα warrants επεσήμανε πως «η Aegean έχει δηλώσει επανειλημμένα ότι διαθέτει και τη ρευστότητα και τα κεφάλαια για την εξαγορά τους».
Ο ίδιος θα προτείνει στο Διοικητικό Συμβούλιο και προς τη Γενική Συνέλευση των μετόχων (η οποία θα λάβει και τις τελικές αποφάσεις), η εταιρεία να προχωρήσει σε εξαγορά των δικαιωμάτων από το Ελληνικό Δημόσιο, καταβάλλοντας το ποσό των 85,4 εκατ. ευρώ.
Δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει την πολιτεία που στήριξε την εταιρεία «αυτήν την πρωτόγνωρη συγκυρία και συνεχίζουμε με ανάπτυξη και επενδύσεις ακόμα υψηλότερης προστιθέμενης αξίας και συνεισφοράς στην οικονομία, τις δυνατότητες και τις υποδομές της χώρας».
Το timing
Η όλη διαδικασία απεμπλοκής του δημοσίου από την Aegean γίνεται σε μία περίοδο που η αεροπορική εταιρεία έχει επιτύχει ίσως τα καλύτερα αποτελέσματα στην ιστορία της.
Ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών του πρώτου εξαμήνου 2023 υπερβαίνει κατά 51% τα αντίστοιχα μεγέθη του 2022, φτάνοντας τα 678,1 εκατ. ευρώ ενώ τα EBITDA ήταν 3,7 φορές υψηλότερα, ήτοι κέρδη 139,5 εκατ. ευρώ από κέρδη 37,7 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Τα κέρδη προ φόρων για το πρώτο εξάμηνο του 2023 διαμορφώθηκαν σε 48,7 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών προ φόρων 30,6 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2022, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε 37,1 εκατ. ευρώ από ζημίες μετά από φόρους 27,7 εκατ. ευρώ, την αντίστοιχη περίοδο του 2022.
Ισχυρή ζήτηση
Η ισχυρή δυναμική της ζήτησης κατά το δεύτερο τρίμηνο, η ανάπτυξη του δικτύου και η συνεχιζόμενη επένδυση σε νέα αεροσκάφη συνέβαλλαν ώστε ο ομιλος να μεταφέρει 6,7 εκατ. επιβάτες το πρώτο εξάμηνο του 2023, 42% περισσότερους σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2022, προσφέροντας συνολικά 8,2 εκατ. θέσεις, 28% περισσότερες σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Όσον αφορά στην επόμενη χρονιά η διοίκηση είναι συγκρατημένα αισιόδοξη ότι θα είναι μια καλή χρονιά και το 2024, υπό την αίρεση των επιπτώσεων των γεωπολιτικών εξελίξεων, στην ευρύτερη περιοχή μας.