Υγεία

Οι παράγοντες που διαμορφώνουν τον γλυκαιμικό δείκτη (εικόνες)

Νέα πρόκληση Ερντογάν: Λυπάμαι που η Αίγυπτος συνεργάζεται αναγκαστικά με την Ελλάδα

Ο γλυκαιμικός δείκτης είναι ένα «εργαλείο» που μας βοηθά να κατατάσσουμε τις τροφές ανάλογα με την επίδραση που έχουν στα επίπεδα σακχάρου στο αίμα.

Είναι σημαντικός για τους διαβητικούς και για όσους θέλουν να χάσουν κιλά ευκολότερα, αλλά και για την υγεία και την ευεξία όλων.

Έρευνες έχουν δείξει ότι όσοι κατανάλωναν τρόφιμα χαμηλού ΓΔ έχασαν περισσότερο βάρος συγκριτικά με όσους κατανάλωναν τρόφιμα υψηλού ΓΔ.

Μάλιστα, τα τρόφιμα χαμηλού ΓΔ είναι συνήθως πλούσια σε φυτικές ίνες, οι οποίες βοηθούν στον κορεσμό, στην καλή υγεία του γαστρεντερικού συστήματος και στην καλύτερη ρύθμιση των επιπέδων σακχάρου και λιπιδίων στο αίμα.

Τα τρόφιμα με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη είναι τα επεξεργασμένα προϊόντα σίτου και οι πατάτες, με μέτριο γλυκαιμικό δείκτη τα όσπρια και τα ακατέργαστα προϊόντα σίτου και με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη τα μη αμυλούχα λαχανικά (μπρόκολο, χόρτα).

Πέρα από τους υδατάνθρακες ο γλυκαιμικός δείκτης διαμορφώνεται και από άλλους παράγοντες όπως

Οι παράγοντες που διαμορφώνουν τον γλυκαιμικό δείκτη (εικόνες)

Μαγείρεμα: Όσο πιο ακατέργαστο είναι ένα τρόφιμο που περιέχει υδατάνθρακες, τόσο πιο αργά αυξάνει το σάκχαρο στο αίμα μας, ενώ όσο το βράζουμε, το τεμαχίζουμε ή το πολτοποιούμε, συμβαίνει το αντίθετο.

Οι παράγοντες που διαμορφώνουν τον γλυκαιμικό δείκτη (εικόνες)

Φυτικές ίνες: Αυξάνουν τον όγκο των τροφίμων και επιβραδύνουν την πέψη, γι’ αυτό τα τρόφιμα που τις περιέχουν, όπως τα φρούτα και τα προϊόντα δημητριακών ολικής άλεσης, έχουν χαμηλότερο ΓΔ.

Οι παράγοντες που διαμορφώνουν τον γλυκαιμικό δείκτη (εικόνες)

Ωριμότητα: Όσο πιο ώριμο είναι ένα φρούτο, τόσο περισσότερο αυξάνει το σάκχαρο στο αίμα.

Οι παράγοντες που διαμορφώνουν τον γλυκαιμικό δείκτη (εικόνες)

Λίπος: Επιβραδύνει την πέψη, γι’ αυτό τα τρόφιμα που είναι πλούσια σε λίπος, όπως η σοκολάτα και το πλήρες γάλα, έχουν χαμηλότερο ΓΔ από τα τρόφιμα με λιγότερα λιπαρά.

Οι παράγοντες που διαμορφώνουν τον γλυκαιμικό δείκτη (εικόνες)

Γλυκά: Μπορείτε να απολαύσετε γλυκά με μηδενικό γλυκαιμικό δείκτη, προσθέτοντας τεχνητές γλυκαντικές ουσίες, όπως: Ασπαρτάμη (Ε 951 – Αποδίδει 4 θερμίδες/γρ., αλλά είναι 160-200 φορές πιο γλυκιά, οπότε χρησιμοποιείται σε ελάχιστες δόσεις και κατά συνέπεια δεν δίνει θερμίδες), σουκραλόζη (Ε 955 – Παρασκευάζεται από τη ζάχαρη, έχει παρόμοια γεύση, αλλά η γλυκαντική της ισχύς είναι 600 φορές μεγαλύτερη από αυτήν της ζάχαρης), σακχαρίνη (Ε 954 – Είναι 300-500 φορές πιο γλυκιά από τη ζάχαρη, δεν δίνει θερμίδες, αλλά δεν είναι ανθεκτική σε υψηλές θερμοκρασίες).