Επικαιρότητα Κρήτη

Αποκαλυπτήρια ΒΟΑΚ από τον Κυριάκο Μητσοτάκη – Εντός των ημερών στην Κρήτη

Νίκος Ξυλούρης

Ο πρωθυπουργός για να παρουσιάσει την τελική χάραξη του νέου αυτοκινητοδρόμου

Ο κύβος ερρίφθη για το οριστικό τεχνικό προφίλ του νέου ΒΟΑΚ! Η τελική χάραξη του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης είναι πλέον έτοιμη και μάλιστα θα έρθει να την παρουσιάσει τις επόμενες ημέρες εδώ στο νησί μας ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ενόψει των επικείμενων επίσημων “αποκαλυπτηρίων” διά χειρός Μητσοτάκη, η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κρήτης έδωσε χθες στη δημοσιότητα το βασικό περίγραμμα ως προς τα χρονοδιαγράμματα και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του νέου αυτοκινητοδρόμου…

Αυτοκινητοδρόμου, όπως προκύπτει από την ενημέρωση της ΠΕΔ Κρήτης, που θα έχει σήραγγες συνολικού μήκους δεκάδων χιλιομέτρων, νέες γέφυρες και φυσικά διαχωριστικό στηθαίο τύπου Νew Jersey με δύο λωρίδες ταχείας κατεύθυνσης συν τη λεγόμενη “βοηθητική λωρίδα” ανά κατεύθυνση.

Η σημαντική είδηση για την παρουσίαση της τελικής χάραξης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης από τον πρωθυπουργό βγήκε διά στόματος του υπουργού Υποδομών-Μεταφορών.

Μιλώντας στο 4ο Αναπτυξιακό Συνέδριο Θεσσαλονίκης, ο Κώστας Καραμανλής αποκάλυψε ότι μέσα στις επόμενες ημέρες ο πρωθυπουργός θα κατέβει στο νησί μας για να παρουσιάσει την τελική χάραξη του προωθούμενου αυτοκινητοδρόμου.

Ο Κώστας Καραμανλής τόνισε ότι «η κυβέρνηση έχει ένα πλάνο έργων συνολικού προϋπολογισμού άνω των 13 δισεκατομμυρίων ευρώ και είναι το μεγαλύτερο μετά την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων και την περίοδο 2004-2009 με την κατασκευή μεγάλων αυτοκινητοδρόμων. Ο εθνικός στόχος είναι να μπει η χώρα στον δρόμο της οικονομικής ανάπτυξης. Χρειάζεται αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου και το 2021 θα είναι έτος των μεγάλων υποδομών».

“Βολές” Παππά

Στα λεγόμενα του υπουργού Υποδομών απάντησε σε επικριτικό ύφος από το βήμα του 4ου Αναπτυξιακού Συνεδρίου ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Νίκος Παππάς, ο οποίος επισήμανε χαρακτηριστικά πως «έργα που είχαν δρομολογηθεί ή είχαν ξεκινήσει να υλοποιούνται από την προηγούμενη κυβέρνηση, όπως ο ΒΟΑΚ, το τμήμα Πατρών-Πύργου, το μετρό Θεσσαλονίκης και η γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, παραμένουν “παγωμένα” εδώ και 19 μήνες».

Χαρακτηριστικά και χρονοδιαγράμματα

Ενόψει της καθόδου του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και της επίσημης παρουσίασης της τελικής χάραξης του νέου ΒΟΑΚ, η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κρήτης έδωσε χθες στη δημοσιότητα το γενικό περίγραμμα ως προς τα βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά και τα χρονοδιαγράμματα του μεγάλου αναπτυξιακού έργου.

«Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ενημέρωσε τους εκπροσώπους της ΠΕΔ Κρήτης κατά την πρόσφατη συνάντησή τους, με επικεφαλής τον πρόεδρό της Γιάννη Κουράκη, σχετικά με την ωριμότητα κάθε τμήματος του νέου οδικού άξονα, καθώς και για το στάδιο στο οποίο βρίσκεται η εκπόνηση των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), που αποτελούν θεμελιώδη προϋπόθεση για τη δημοπράτησή του», αναφέρει η ΠΕΔ και συνεχίζει:

«Σύμφωνα με την ενημέρωση που έγινε, τα τμήματα του νέου οδικού άξονα (ΒΟΑΚ) αλλά και η φάση ωριμότητας κάθε τμήματος έχουν ως εξής:

  1. Το Τμήμα Καστελίου Κισσάμου-Χανίων βρίσκεται σε φάση εκπόνησης των τοπογραφικών μελετών ώστε στη συνέχεια να ολοκληρωθούν η προμελέτη οδοποιίας και η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ). Η ΜΠΕ για αυτό το τμήμα εκτιμάται ότι θα υποβληθεί το καλοκαίρι του 2021. Το έργο θα κατασκευαστεί ως προαίρεση μέσω της σύμβασης του έργου “Χανιά -Ηράκλειο- Χερσόνησος”.
  2. Το τμήμα Χανίων-Ρεθύμνου -Ηρακλείου- Χερσονήσου (ή Χανίων-Χερσονήσου όπως χαρακτηρίζεται) βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης της ΜΠΕ για τον νέο αυτοκινητόδρομο, προκειμένου αυτή να υποβληθεί τον Απρίλιο του 2021.
  3. Παράλληλα εκπονείται η μελέτη βελτίωσης των υφιστάμενων παρακάμψεων Ηρακλείου, Ρεθύμνου και Χανίων, ώστε στη συνέχεια (και αφού πρώτα υποβληθούν οι ΜΠΕ για τα τμήματα Χερσονήσου-Νεάπολης και Χανίων-Χερσονήσου κατά τους μήνες Φεβρουάριο και Απρίλιο αντίστοιχα, όπως ανακοινώθηκε) να υποβληθεί και η ΜΠΕ για τη βελτίωση των υφιστάμενων παρακάμψεων Ηρακλείου, Ρεθύμνου και Χανίων που ανήκουν στη σύμβαση του έργου “Χανιά -Ηράκλειο- Χερσόνησος”.
  4. Για το τμήμα Χερσονήσου-Νεάπολης ήδη υποβλήθηκε για έγκριση η ΜΠΕ.
  5. Το τμήμα Νεάπολης-Αγίου Νικολάου βρίσκεται σε φάση διενέργειας των γεωτεχνικών ερευνών ώστε να ολοκληρωθούν οι μελέτες των τεχνικών έργων και στη συνέχεια να δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο.
  6. Το τμήμα Αγίου Νικολάου-Σητείας βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης των μελετών που απαιτούνται, ώστε στη συνέχεια να δημοπρατηθούν ως δημόσια έργα τα ώριμα μελετητικά τμήματα του έργου (π.χ., Καλό Χωριό-Γέφυρα Φρουζή, Γέφυρα Φρουζή-Παχιά Άμμος, Καβούσι-Αυχένας Αγκαθιάς κ.λπ.).

Το τεχνικό προφίλ

Σύμφωνα με την ενημέρωση για επιμέρους τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου που έλαβε από το υπουργείο Υποδομών και έδωσε στη δημοσιότητα η ΠΕΔ Κρήτης, προέκυψε ότι στο τμήμα Νεάπολης-Χανίων θα υπάρχουν:

– Αρκετές σήραγγες μήκους δεκάδων χιλιομέτρων,

– Δύο λωρίδες ταχείας κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση,

– Λωρίδα έκτακτης ανάγκης και διαχωριστική νησίδα με στηθαία Νew Jersey και

– Βοηθητικοί παράπλευροι δρόμοι προκειμένου όλες οι ιδιοκτησίες να έχουν πρόσβαση.

Γ. Κουράκης: «Θετικό βήμα»

Ως «θετικό βήμα» χαρακτηρίζει ο πρόεδρος της ΠΕΔ Κρήτης κ. Γιάννης Κουράκης την προ ημερών ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών και Δικτύων ότι κατατέθηκε προς έγκριση στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το έργο “Χερσόνησος-Νεάπολη” του ΒΟΑΚ, μήκους 22,5 χλμ.

Η εξέλιξη αυτή υπερθεματίζει την ανάγκη επιτάχυνσης όλων των διαδικασιών που αφορούν την προώθηση του νέου οδικού άξονα Κρήτης και δικαιώνει τις πρωτοβουλίες και τις προσπάθειες της ΠΕΔ Κρήτης.

Θεωρείται σημαντικό το γεγονός ότι οι εκπρόσωποι της Αυτοδιοίκησης έθεσαν κρίσιμες παραμέτρους γύρω από το μείζον για το νησί μας ζήτημα του ΒΟΑΚ και υπογράμμισαν την επιτακτική ανάγκη επιτάχυνσης όλων των διαδικασιών και ενεργειών για την υλοποίηση του έργου.

«Η συνεργασία και οι συνεχείς πιέσεις από πλευράς ΠΕΔ Κρήτης θα συνεχιστούν προκειμένου να επιτευχθεί ο επιδιωκόμενος τελικός σκοπός, να περάσουμε από το στάδιο των σχεδιασμών και των προετοιμασιών στο στάδιο της πλήρους υλοποίησης της κατασκευής του νέου οδικού άξονα που έχει ανάγκη και δικαιούται η Κρήτη», σημειώνει σε σχετική δήλωσή του ο Γιάννης Κουράκης.

ΤΟΥΝΕΛ 40 ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΩΝ

Οι αποκαλύψεις Κεφαλογιάννη στην “ΚΡΗΤΗ TV”

Θυμίζουμε ότι πριν από μερικές ημέρες, στην εκπομπή “Ώρα Αιχμής” της “ΚΡΗΤΗ ΤV” με τον Μάνο Δασκαλάκη, ο υφυπουργός Υποδομών-Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης είχε αποκαλύψει πως ο νέος αυτοκινητόδρομος της Κρήτης, που σε πρώτη φάση θα αφορά στο κομμάτι Χανίων-Αγίου Νικολάου, θα είναι ένας συνδυασμός νέων χαράξεων αλλά και ριζικών παρεμβάσεων σε πολλά σημεία κατά μήκος του σημερινού δρόμου.

Σύμφωνα με τον υφυπουργό Υποδομών, με βάση τον σχεδιασμό προβλέπονται πάνω από 20 τούνελ συνολικού μήκους περίπου 40 χιλιομέτρων. Τα τούνελ σχεδιάζονται σε σημεία όπου η νέα χάραξη θεωρείται δεδομένη, όπως το κομμάτι του Εσταυρωμένου στο Ρέθυμνο, το σημείο του δρόμου στη Γεωργιούπολη, αλλά και το κομμάτι του οδικού δικτύου στο ύψος των Σισών. Μάλιστα σε αυτά τα σημεία, σύμφωνα με τον κ. Κεφαλογιάννη, μιλάμε για νέα χάραξη, δηλαδή πολύ απλά για νέο δρόμο.

Η πιο μεγάλη χάραξη προβλέπεται για το κομμάτι στο ύψος των Σισών, μιας και εκεί χρειάζεται μια νέα χάραξη που αφορά γεωλογικές παρεμβάσεις με σήραγγες λόγω του ορεινού ανάγλυφου που χαρακτηρίζει την περιοχή. Δεν αποκλείεται και ο σχεδιασμός νέας χάραξης στο ύψος των συνόρων της περιφερειακής ενότητας Ηρακλείου-Λασιθίου, κομμάτι που είναι απόλυτα συνδυασμένο, σύμφωνα με τον υπουργό, με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που αφορά το κομμάτι από τη Χερσόνησο έως τη Νεάπολη.

Φωτογραφία: shutterstock

ΠΗΓΗ