Γκρίνιες για κενά, συγχωνεύσεις, υπεράριθμα τμήματα και σχολική στέγη – Στην ειδική αγωγή οι περισσότερες ελλείψεις εκπαιδευτικών
Όλα είναι έτοιμα για να ηχήσει το πρώτο κουδούνι της νέας σχολικής χρονιάς. Οι μαθητές θα προσέλθουν σήμερα 11 Σεπτεμβρίου στα σχολεία τους για τον καθιερωμένο αγιασμό. Η νέα χρονιά θα ξεκινήσει με αρκετές αλλαγές εξαιτίας των μέτρων που εξήγγειλε η κυβέρνηση για την παιδεία, από τα οποία ξεχωρίζουν η εφαρμογή νέου κανονιστικού πλαισίου για τα γυμνάσια και τα λύκεια, αλλά και συγχωνεύσεις τμημάτων κυρίως στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Όπως αναφέρουν οι εκπαιδευτικοί της Κρήτης, η χρονιά για τα σχολεία του νησιού ξεκινά με τεράστια προβλήματα, με τα σημαντικότερα από αυτά να είναι ο μειωμένος αριθμός προσλήψεων που ανακοινώθηκαν τις προηγούμενες μέρες, οι οποίες δεν επαρκούν για να καλύψουν σε απόλυτο βαθμό τα κενά, η αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη κάτι που οφείλεται στην μείωση των τμημάτων, καθώς και τα προβλήματα στην σχολική στέγη.
Επιπλέον, με σκεπτικισμό αντιμετωπίζονται τα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση για την παιδεία, ειδικότερα εκείνα που αφορούν την εφαρμογή νέων παιδαγωγικών κανόνων. Οι εκπαιδευτικοί επισημαίνουν ότι το υπουργείο έχει εξαντλήσει όλη την αυστηρότητά του σε ό,τι αφορά τις κυρώσεις που επιβάλλονται για τα παραπτώματα των μαθητών. Ένα μεγάλο μέρος της εκπαιδευτικής κοινότητας υποστηρίζει ότι το νέο κανονιστικό πλαίσιο κινείται προς την λάθος κατεύθυνση, καθώς χαρακτηρίζεται από μία τιμωρητική λογική, η οποία μπορεί να φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που επιθυμεί το υπουργείο.
Ο πρόεδρος το Συλλόγου εκπαιδευτικών Δομήνικος Θεοτοκόπουλος Γιώργος Μακράκης, αναφερόμενος στην νέα σχολική χρονιά και στις προκλήσεις που αναμένεται να αντιμετωπίσουν εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς, στάθηκε ιδιαίτερα στο νέο μέτρο των συγχωνεύσεων το οποίο έχει ήδη προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση, καθώς και στον μικρό αριθμό προσλήψεων τόσο μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού όσο και αναπληρωτών δασκάλων οι οποίες θεωρούνται πάρα πολύ λίγες για να καλύψουν τα δυσαναπλήρωτα κενά: «Η φετινή χρονιά ξεκινά με δύσκολες προοπτικές, καθώς το υπουργείο Παιδείας από το καλοκαίρι με την εκπαιδευτική πολιτική που εφαρμόζει ουσιαστικά υποβαθμίζει το δημόσιο σχολείο. Δυστυχώς, με βάση τις οδηγίες της Γενικής Γραμματείας του υπουργείου έχουμε 1000 συγχωνεύσεις.
Το υπουργείο δείχνει ότι δεν σκέφτεται με παιδαγωγικούς όρους, αλλά με οικονομικούς όρους. Ασχολείται συστηματικά με το πως θα περιορίσει το εκπαιδευτικό προσωπικό, κάτι που φαίνεται και από τις προσλήψεις. Ειδικότερα, οι προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών δεν επαρκούν για να καλύψουν τις λειτουργικές ανάγκες. Στο Ηράκλειο, αναμένεται να έχουμε κενά και στην γενική αγωγή, αλλά και στις άλλες ειδικότητες. Τα περισσότερα κενά αφορούν την ειδική αγωγή και την παράλληλη στήριξη, αφού εδώ υπάρχει μία διαχείριση των συναδέλφων μας που προσλήφθηκαν και αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούν να καλυφθούν όλες ώρες».
Αντιδράσεις στους εκπαιδευτικούς, έχουν προκαλέσει και οι πρόσφατες ανακοινώσεις του πρωθυπουργού στην ΔΕΘ για τις αυξήσεις στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων. Οι αυξήσεις των 100 ευρώ δεν φτάνουν πουθενά υποστηρίζουν οι εκπαιδευτικοί, από την στιγμή που κάθε μήνα όσοι βρίσκονται σε περιοχή εκτός μόνιμης κατοικίας θα πρέπει να διαθέτουν το 50% του εισοδήματός τους μόνο για ενοίκιο.
«Ο πρωθυπουργός δεν εξήγγειλε τίποτα για τους μισθούς φτώχειας των δημοσίων υπαλλήλων, οι οποίοι αφορούν και τις αποδοχές των εκπαιδευτικών. Ειδικότερα, για τους συναδέλφους μας που μετακινούνται από τις περιοχές μόνιμης κατοικίας σε άλλες είναι δυσβάστακτο το κόστος. Ακόμα, υπάρχει ένα μεγάλο ζήτημα που είναι η στέγη. Αύριο ανοίγουν τα σχολεία και πολλοί εκπαιδευτικοί που προσλήφθηκαν στο Ηράκλειο δεν έχουν βρει ακόμα κατοικία, είτε λόγω της βραχυχρόνιας μίσθωσης, είτε γιατί οι τιμές είναι εντελώς απαγορευτικές», σημειώνει ο κύριος Μακράκης.
Η ίδια κατάσταση επικρατεί και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τα κενά στα Γυμνάσια και τα Λύκεια είναι αρκετά, ωστόσο μία ξεκάθαρή εικόνα θα διαμορφωθεί το επόμενο διάστημα. Επίσης, τεράστια αίσθηση προκαλεί η αναφορά του μέλους της ΕΛΜΕ Ηρακλείου κ. Αρετής Σπαχή για μειωμένο αριθμό εγγραφών μαθητών στα Λύκεια του Ηρακλείου σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Οι εκπαιδευτικοί κάνουν ειδική αναφορά στην υποβάθμιση των Επαγγελματικών Λυκείων, καθώς εκεί παρατηρείται μεγάλη κινητικότητα ως προς το κλείσιμο τμημάτων και τις καταργήσεις ειδικοτήτων.
«Όλο και λιγότερα παιδιά πηγαίνουν στα Λύκεια. Στα σχολεία του Ηρακλείου αναμένεται μειωμένη συμμετοχή μαθητών που εγγράφεται στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Εδώ θα ήθελα να σταθώ ιδιαίτερα στην υποβάθμιση των ΕΠΑΛ με τις καταργήσεις και συγχωνεύσεις τμημάτων. Όλα αυτά τα μέτρα στοχεύουν στην μείωση των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού για την παιδεία και στον μικρότερο αριθμό προσλήψεων εκπαιδευτικών. Στο Ηράκλειο, έχουμε 5 – 7 καταργήσεις τμημάτων στα ΕΠΑΛ. Από την άλλη, στα ΓΕΛ του Ηρακλείου, που έχω ξεκάθαρη εικόνα ως καθηγήτρια σε Γενικό Λύκειο, η κατάσταση είναι ανυπόφορη. Φέτος, θα έχουμε αρκετά τμήματα 28 – 30 ατόμων», αναφέρει η κυρία Σπαχή.
Αρκετά είναι και τα προβλήματα των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όσον αφορά το έργο τους και τις συνθήκες διαβίωσης. Πολλοί είναι εκείνοι οι οποίοι για να καλύψουν τα ωράριά τους είναι αναγκασμένοι να μετακινούνται σε δύο και τρία σχολεία, με σχετική απόσταση μεταξύ τους, ενώ οι πενιχροί μισθοί δεν επαρκούν ούτε για τις τελείως απαραίτητες υποχρεώσεις του μήνα. Επιπλέον, το καθεστώς των προσλήψεων χαρακτηρίζεται ανεπαρκές και οδηγεί σε μακροχρόνια ταλαιπωρία τους εκπαιδευτικούς που θέλουν να προσληφθούν, αφού υπάρχουν κάποιοι που ξεπερνούν την δεκαετία ως αναπληρωτές μέχρι να μονιμοποιηθούν.
«Πολλοί συνάδελφοι είναι αναγκασμένοι να μετακινούνται σε 2-3 σχολεία για να καλύψουν το ωράριό τους. Έχουμε περιπτώσεις συναδέλφων με 15 χρόνια προϋπηρεσίας που ακόμα περιμένουν το μόνιμο διορισμό τους. Επίσης, οι αναπληρωτές βρίσκονται σε συνθήκες εργασιακής γαλέρας. Όλο το πανελλήνιο βλέπει και ακούει για αναπληρωτές οι οποίοι με μια βαλίτσα κοιμούνται μέσα στα αυτοκίνητά τους»
Το νέο κανονιστικό πλαίσιο που θέτει σε εφαρμογή το υπουργείο Παιδείας προκαλεί διχογνωμία στους εκπαιδευτικούς, αφού σύμφωνα με τους παιδαγωγικούς κανόνες αυτό που χρειάζεται δεν είναι η επιβολή αυστηρής ποινής, αποβολής ή αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος, για έναν μαθητή που υπέπεσε σε κάποιο παράπτωμα, αλλά ο διάλογος.
«Η κυβέρνηση εστιάζει στο πρόβλημα των κινητών τηλεφώνων και στην επιβολή αυστηρών πεινών, κάτι το οποίο είναι εντελώς απαράδεκτο και αντιπαιδαγωγικό εφόσον περιστρέφεται γύρω από μία αυστηρή τιμωρητική λογική. Είμαστε υπέρ του διαλόγου και όχι υπέρ των αυστηρών πεινών. Ένας μαθητής μπορεί να πειστεί με τον διάλογο για το λάθος του ώστε να μην το επαναλάβει ξανά στο μέλλον», τονίζει η κυρία Σπαχή.
Ευχές για τη νέα χρονιά
Τις ευχές του στους μαθητές της Κρήτης για τη νέα σχολική χρονιά δίνει ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης Μανώλης Καρτσωνάκης: « Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς θέλω να απευθύνω τις θερμότερες ευχές μου σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και μαθήτριες, γονείς και κηδεμόνες για μια δημιουργική, παραγωγική και επιτυχημένη χρονιά.
Αρχικά, επιθυμώ να καλωσορίσω στο φετινό ταξίδι της γνώσης τους μαθητές και τις μαθήτριες της πρώτης τάξης όλων των βαθμίδων και να ευχηθώ στα παιδιά όλων των τάξεων να έχουν ένα σχολικό έτος γεμάτο με γνώσεις και ευκαιρίες για πρόοδο. Οι μαθητές/μαθήτριές μας αποτελούν τον πυρήνα του εκπαιδευτικού συστήματος και η ενεργή συμμετοχή τους στη μάθηση είναι καθοριστική. Χρειάζεται να αξιοποιήσουν με ενδιαφέρον, επιμονή και αφοσίωση τις γνώσεις και τις εμπειρίες που τους προσφέρει το σχολείο, ώστε να επιτύχουν τους στόχους τους και να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους.
Επιθυμώ, επίσης, να εκφράσω τις θερμότερες ευχές μου για καλή και δημιουργική χρονιά στους εκπαιδευτικούς μας, μόνιμους, νεοδιόριστους και αναπληρωτές. Η αποστολή τους είναι αναμφίβολα δύσκολη, αλλά και συναρπαστική ταυτόχρονα. Γνωρίζω ότι δουλεύουν με αφοσίωση, πάθος και συνεχή προσπάθεια και είμαι σίγουρος ότι θα προσφέρουν με τον καλύτερο τρόπο στους μαθητές/μαθήτριές τους τα απαιτούμενα εργαλεία που χρειάζονται για να γίνουν οι αυριανοί ώριμοι και άξιοι πολίτες της χώρας μας.
Στους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών μας εύχομαι καλή δύναμη στο απαιτητικό έργο της υποστήριξης και ενθάρρυνσης των παιδιών τους. Ο ρόλος τους είναι πολύτιμος για τη στήριξη της μαθησιακής διαδικασίας και τη δημιουργία πρόσφορου εδάφους, στο πλαίσιο του οποίου οι μαθητές/μαθήτριες θα λάβουν την εκπαίδευση που τους αξίζει.
Η φετινή σχολική χρονιά φέρνει 11 σημαντικές αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, που αφορούν στο ανθρώπινο δυναμικό, τον τεχνολογικό εξοπλισμό, την εκπαιδευτική διαδικασία και την αντιμετώπιση ζητημάτων σχολικής συμπεριφοράς. Οι αλλαγές αυτές αναμφισβήτητα θα επηρεάσουν θετικά τη σχολική καθημερινότητα και θα ενισχύσουν σημαντικά το δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης με απώτερο στόχο τη γενικότερη πρόοδο της χώρας μας.
Η Περιφερειακή Διεύθυνση Κρήτης κι εγώ προσωπικά, πιστοί στις αρχές μας, θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε έτσι ώστε να προσπερνάμε τα εμπόδια με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, να αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις και να αξιοποιούμε τις ευκαιρίες. Στόχος μας είναι να διασφαλίσουμε ένα σχολείο προόδου, δημοκρατίας, συμπερίληψης και αλληλεγγύης, που θα εμπνέει και θα καλλιεργεί τα ταλέντα και τις δεξιότητες των μαθητών μας με τρόπο που θα προάγει την προσωπική τους ευημερία και παράλληλα θα συμβάλλει στην επιτυχία του εκπαιδευτικού συστήματος.
Εύχομαι σε όλους καλή σχολική χρονιά με έμπνευση, υγεία και πρόοδο».
Στα “κάγκελα” οι δάσκαλοι
“Οι αλλαγές δεν ακουμπούν καν τα σοβαρά και επείγοντα προβλήματα των σχολείων”
Το «πρώτο κουδούνι» της φετινής σχολικής χρονιάς βρίσκει όλη την εκπαιδευτική κοινότητα ανήσυχη, προβληματισμένη αλλά και οργισμένη, τόσο για την εκπαιδευτική πραγματικότητα που διαμορφώνεται, όσο και για τα μεγάλα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα που απασχολούν κάθε οικογένεια. Η καλπάζουσα ακρίβεια στα βασικά είδη, οι καθηλωμένοι μισθοί μετά και τις περσινές αυξήσεις-κοροϊδία, οι πρόσθετες δυσκολίες της διαβίωσης για τους/τις συναδέλφους/φισσες που υποχρεώνονται να υπηρετήσουν σε σχολεία μακριά από τον τόπο κατοικίας τους, μας φέρνουν αντιμέτωπους με την ακραία φτώχεια. Την ίδια στιγμή οι εκπαιδευτικοί και όλοι οι εργαζόμενοι βλέπουμε εκατομμύρια ευρώ να διαφημίζονται από τα πλεονάσματα και τα κέρδη μεγάλων εταιρειών, αλλά για εμάς «οι αντοχές της οικονομίας» δεν έχουν ούτε ευρώ!
Η κυβέρνηση και ο «εξαφανισμένος» υπουργός Παιδείας κ. Πιερρακάκης, όσο κι αν πασχίζουν να παρουσιάσουν μια ψεύτικη εικόνα κανονικότητας ενόψει της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς, είναι βαριά εκτεθειμένοι σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και εργαζόμενους-γονείς. Οι φιέστες που διοργάνωσαν στο Μέγαρο Μαξίμου, με τις 11 «αλλαγές» που παρουσίασαν, προφανώς και δεν «ακουμπούν καν» κανένα από τα σοβαρά και επείγοντα προβλήματα των σχολείων, ενώ παρά τα επικοινωνιακά παιχνίδια δεν πρόκειται να κρύψουν:
-Την ακόμα μεγαλύτερη υποβάθμιση που προωθεί η πολιτική των συγχωνεύσεων-συμπτύξεων. Με αυθαίρετες οδηγίες η παραπλανητική εγκύκλιος Κατσαρού στοχεύει στην εξοικονόμηση προσωπικού παραβιάζοντας ακόμα και την υπάρχουσα νομοθεσία σε βάρος των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών/τριών. Έτσι προωθείται, με βαθιά αντιπαιδαγωγικό και καθαρά λογιστικό τρόπο, η μείωση των τμημάτων, η βίαιη δημιουργία τμημάτων 25 μαθητών/τριών και οι περικοπές εκπαιδευτικού προσωπικού για τη νέα σχολική χρονιά. Η απάντηση του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. στους δίκαιους αγώνες των εκπαιδευτικών και των γονιών είναι ο αυταρχισμός και η καταστολή, όπως την βιώσαμε στη μεγάλη κινητοποίηση έξω από το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. στις 4 του Σεπτέμβρη με γκλοπ και χημικά απέναντι ακόμα και σε μικρά παιδιά.
-Τις ακατάλληλες και σε πολλές περιπτώσεις, επικίνδυνες σχολικές υποδομές, πολλές από τις οποίες έχουν πάνω από 20 χρόνια να ελεγχθούν για την αντοχή τους στον σεισμό. Με τα περιστατικά τραυματισμών εκπαιδευτικών και μαθητών να πληθαίνουν κάθε χρόνο. Τους χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες που κάνουν μάθημα σε νοικιασμένα κτίρια, σε κοντέινερ, σε αίθουσες που πέφτουν σοβάδες και διάλειμμα σε ασυντήρητα προαύλια – παγίδες. Τα σχολεία που «πνίγονται» στην πρώτη μπόρα και «σκάνε» χωρίς έναν ανεμιστήρα σε κάθε ζέστη!
– Τα μεγάλα κενά και τις ελλείψεις, παρά τους διορισμούς που πανηγυρίζει η Κυβέρνηση, οι οποίοι δεν καλύπτουν τις στοιχειώδεις ανάγκες των σχολείων, όταν οι συνταξιοδοτήσεις και αποχωρήσεις των τελευταίων χρόνων ξεπερνούν τους 56.000 εκπαιδευτικούς! Όταν πέρσι διορίστηκαν σχεδόν 28.000 αναπληρωτές μόνο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
– Τους εκπαιδευτικούς που κοιμούνται σε αυτοκίνητα και σκηνές σε διάφορες περιοχές της χώρας εν έτει 2024! Δε γίνεται να ξοδεύουν υπέρογκα ποσά (μέχρι και 100 ευρώ τη μέρα) σε ξενοδοχεία και σπίτια βραχυχρόνιας μίσθωσης και ο μισθός τους να μπαίνει στην καλύτερη περίπτωση μετά από 40 μέρες (αναπληρωτές). Τη στιγμή που τα απλά μαθηματικά βγάζουν «τη λυπητερή»… και λένε ότι τουλάχιστον τα 2/3 (ίσως και παραπάνω…) του πενιχρού μισθού των εκπαιδευτικών είναι για να μπορούν να έχουν ένα σπίτι να μείνουν και να υπάρχει ρεύμα και νερό μέσα σε αυτό.
– Τους μισθούς πείνας των 776 ευρώ στους νεοδιόριστους, πιο λίγο και από τον βασικό μισθό στον ιδιωτικό τομέα! Οι εκπαιδευτικοί έχουμε χάσει πάνω από 6 (!) μισθούς στις συνολικές ετήσιες απολαβές μας τα τελευταία 12 χρόνια. Αν συνυπολογίσουμε την κατάργηση δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και επιδομάτων αδείας (13 ου και 14 ου μισθού), η συνολική ετήσια μείωση είναι πάνω από 42%. Αν προσθέσουμε και το πάγωμα του ΜΚ 2016 – 2017, η μείωση προσεγγίζει το 45%. Η αγοραστική δύναμη του μισθού μας είναι σε επίπεδα του τέλους της δεκαετίας του 1990.
Νέο κανονιστικό πλαίσιο στα σχολεία – Τι αλλάζει για κινητά τηλέφωνα και απουσίες
Σε περίπτωση που ένας μαθητής ή μία μαθήτρια βιντεοσκοπεί /φωτογραφίζει/ μαγνητοφωνεί καθηγητές ή συμμαθητές του, χωρίς συναίνεση ή συγκατάθεση, η ποινή του θα είναι τριήμερη αποβολή ενώ με συγκατάθεση/ συναίνεση θα αποβάλλεται για 1 έως 3 ημέρες. Αν η φωτογράφιση/βιντεοσκόπηση αφορά προσωπικά δεδομένα τρίτων προσώπων, τότε ο Σύλλογος Διδασκόντων υποχρεούται να εφαρμόσει το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος.
Ο Σύλλογος Διδασκόντων μπορεί να αποφασίσει έως πενθήμερη αποβολή από τρεις ημέρες που είχε έως τώρα τη δυνατότητα, ενώ στην ευχέρειά του είναι και η αλλαγή τμήματος ή σχολικού περιβάλλοντος καθώς και ο αποκλεισμός από δράσεις, πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικές εκδρομές και μετακινήσεις.
-Ταυτόχρονα, αλλάζει και το πλαίσιο των απουσιών. Επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση όταν οι απουσίες, κατά τη διάρκεια της διδακτικής χρονιάς, δεν ξεπερνούν τις 50 ή όταν δεν ξεπερνούν τις 114 από τις οποίες, οι άνω των 50 είναι δικαιολογημένες. Η καθυστερημένη προσέλευση στην αίθουσα θεωρείται απουσία.
-Σε περιπτώσεις φθοράς/καταστροφής, μερικής ή ολικής, σχολικών κτιρίων, χώρων και υλικοτεχνικής υποδομής που αποδίδονται σε συγκεκριμένο μαθητή/μαθήτρια, η δαπάνη αποκατάστασης βαραίνει τον ίδιο (αν είναι ενήλικος) ή τους γονείς και κηδεμόνες του.
ΠΗΓΗ neakriti.gr