Ελλάδα Επικαιρότητα

Οι μεγάλοι των κατασκευών σε «κούρσα» για έργα 7,3 δισ. ευρώ

Πολωνία: Μετανάστες συγκεντρώνονται σε φυλάκιο στα σύνορα με τη Λευκορωσία [pics, vid]

Εντατική προετοιμασία των ομίλων για τη συμμετοχή τους σε διαγωνισμούς

Σε περίοδο εντατικής προετοιμασίας βρίσκονται οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας, εισηγμένοι στο Χρηματιστήριο, προκειμένου -μεταξύ άλλων- να προετοιμάσουν τη συμμετοχή ή τις τεχνικές – οικονομικές προσφορές τους για έργα υποδομών συνολικού προϋπολογισμού 7,3 δισ. ευρώ και ταυτόχρονα να καλύψουν τις χρηματοδοτικές τους ανάγκες.
Το οπλοστάσιο των ΓΕΚ Τέρνα, ΓΕΚΤΕΡΝΑ-0,59% Μυτιληναίος, ΜΥΤΙΛ-0,07% Ελλάκτωρ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ-0,15% Άβαξ και Ιντρακάτ, περιλαμβάνει όλα τα διαθέσιμα εργαλεία, ομόλογο, αύξηση κεφαλαίου, συζητήσεις με τις τράπεζες για τον υφιστάμενο δανεισμό κ.λπ. Στους τραπεζικούς και χρηματιστηριακούς κύκλους κυκλοφορούν διάφορα σενάρια για το τι σχεδιάζουν και η εκτίμηση είναι ότι οι τελικές αποφάσεις των διοικήσεών τους θα ανακοινωθούν τις επόμενες εβδομάδες (τέλος 2021 αρχές 2022).
Πέρα από τα σημαντικά έργα υποδομών που ωριμάζουν και θα προκηρυχθούν το επόμενο διάστημα, οι κατασκευαστικοί όμιλοι συμμετέχουν επίσης στα ΣΔΙΤ για την ανάπτυξη κτηριακών υποδομών του Δημοσίου, ύψους περίπου 1,5 δισ. ευρώ, αλλά και σε ιδιωτικά έργα με βασικότερο βεβαίως το Ελληνικό για το οποίο δίνουν τη μάχη τόσο για τις κατασκευές των υποδομών, ύψους 500 εκατ. ευρώ, για την πρώτη πενταετία, όσο και για τα κτηριακά.
Όπως σχολιάζεται σχετικά ο κατασκευαστικός κλάδος εισέρχεται σε φάση έντονης ανάπτυξης γι’ αυτό και η κινητικότητα σε όλα τα επίπεδα είναι μεγάλη, συμπεριλαμβανομένων των αποφάσεων για την εξασφάλιση της αναγκαίας ρευστότητας.

ΓΕΚ Τέρνα

Ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα έχοντας αναλάβει μεγάλης κλίμακας έργα εξετάζει την έκδοση ενός νέου ομολογιακού δανείου ύψους, σύμφωνα με πληροφορίες, 300 εκατ. ευρώ.
Η διοίκηση της ΓΕΚ Τέρνα επισημαίνει ότι η προοπτική και η χρηματοοικονομική θέση του ομίλου έχουν βελτιωθεί σημαντικά λαμβάνοντας υπόψη την περαιτέρω ενίσχυση των μακροπρόθεσμων και επαναλαμβανόμενων ταμειακών ροών που έχει  εξασφαλίσει από το έργο παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, την άδεια λειτουργίας Επιχείρησης Καζίνο (ΕΚΑΖ) ευρέος φάσματος δραστηριοτήτων στον Μητροπολιτικό Πόλο Ελληνικού – Αγίου Κοσμά και τη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής συνδυασμένου κύκλου με καύσιμο φυσικό αέριο στην Κομοτηνή, η κατασκευή της οποίας έχει ξεκινήσει.
Με ανεκτέλεστο υπόλοιπο υπογεγραμμένων συμβάσεων 2,5 δισ. ευρώ εγκατεστημένη ή και υπό κατασκευή ισχύ σε ΑΠΕ πλέον του 1,3 GW3, το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο σε έργα Παραχωρήσεων Αυτοκινητοδρόμων με 720 χλμ. σε λειτουργία (πλέον των 883 χλμ. μέσω της επικείμενης πλειοψηφικής συμμετοχής στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού), συμμετοχή στον νέο διεθνή αερολιμένα Κρήτης στο Καστέλι (δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ελλάδας) και σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης σε νέα έργα, ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα «δουλεύει» τα επόμενα βήματά του.

Ελλάκτωρ

Στην Ελλάκτωρ έχει ολοκληρωθεί αύξηση κεφαλαίου 120 εκατ. ευρώ και σύμφωνα με τη διοίκηση του ομίλου δεν επίκειται απόφαση για νέα αύξηση. Αναφορικά με την αναχρηματοδότηση του ομολόγου των 600 εκατ. ευρώ που έχει συνάψει το 2019, σύμφωνα με πληροφορίες, η όποια συζήτηση θα ξεκινήσει μετά την άνοιξη του 2022.
Ανεξάρτητος συμβουλευτικός οίκος προετοιμάζει το επιχειρηματικό σχέδιο του ομίλου Ελλάκτωρ για τα επόμενα 3 έτη και όπως εκτιμάται με βάση τον σχεδιασμό που θα προκριθεί η διοίκηση θα αποφασίσει τα επόμενα βήματα και όσον αφορά τα χρηματοοικονομικά δεδομένα.
Στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσής της η Ελλάκτωρ διατηρεί κατασκευαστική δραστηριότητα μόνον σε Ελλάδα και Ρουμανία, ενώ η προοπτική, όπως έχει πει η διοίκησή της κατά την τελευταία ενημέρωση των αναλυτών, είναι στο τέλος του έτους η κατασκευή να φθάσει σε σημείο break even (ούτε κέρδος ούτε και ζημιά). Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της είναι της τάξεως του 1,7 δισ. ευρώ.

Μυτιληναίος

Δυναμικά έχει μπει στη διεκδίκηση έργων σχεδόν σε κάθε τομέα ο όμιλος Μυτιληναίου. Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη παρουσίαση της διοίκησής του ο Τομέας Έργων Βιώσιμης Ανάπτυξης (ο οποίος και ασχολείται με τα έργα) από το 4ο τρίμηνο του 2020 έχει αρχίσει να αποδίδει θετικά αποτελέσματα, με αφετηρία την αύξηση του ανεκτέλεστου υπολοίπου εντός του 2020, την εκτέλεση των υπαρχόντων συμβολαίων καθώς και την ανάληψη νέων έργων. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των συμβασιοποιημένων έργων έχει διαμορφωθεί σε 898 εκατ. ευρώ, ενώ συμπεριλαμβανομένων των έργων που βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο συμβασιοποίησης, το σύνολο φτάνει το 1,65 δισ. ευρώ.

 

Άβαξ

Έχοντας υπογράψει για την υλοποίηση του μεγαλύτερου έργου που έχει ανατεθεί τα τελευταία χρόνια, της πρώτης φάσης της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, η Άβαξ εξετάζει τις επόμενες κινήσεις της. Έχει δηλώσει την πρόθεσή της να απο-επενδύσει από μη βασικές δραστηριότητες, περιουσιακά στοιχεία και παραχωρήσεις, προκειμένου να αποδεσμεύσει κεφάλαια για να τα επανατοποθετήσει σε νέες συμβάσεις παραχώρησης και ΣΔΙΤ.
Η αρχή έχει γίνει με την πώληση του ΣΔΙΤ των 10 Σχολείων στην Αττική και του κτηρίου των γραφείων διοίκησης στο Μαρούσι. Εκτιμάται ότι ανάλογες κινήσεις θα επαναληφθούν. Παράλληλα, προωθεί τη μεταβίβαση των συμμετοχών της σε συμβάσεις παραχώρησης σε θυγατρική εταιρεία με σκοπό να αναδείξει την αξία αυτού του χαρτοφυλακίου και να διευκολυνθεί η άντληση κεφαλαίων είτε με τη μορφή έκδοσης ομολογιακού δανείου από τη θυγατρική εταιρεία είτε με την είσοδο στρατηγικού συνεταίρου.

Ο όμιλος Άβαξ βασίζεται στην καλή του σχέση με το τραπεζικό σύστημα προκειμένου να έχει ανταγωνιστικό επιτόκιο στα κοινοπρακτικά ομολογιακά του δάνεια, της τάξεως των 500 εκατ. ευρώ και τα οποία αποπληρώνονται κυρίως από τα μερίσματα του χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων.
Τον περασμένο Ιούνιο η διοίκηση διέψευσε φήμες για επικείμενη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, μετά τη μικρή αύξηση ύψους 20 εκατ. ευρώ στις αρχές του 2020 και η οποία περισσότερο εξυπηρέτησε στην αλλαγή των μετοχικών ισορροπιών υπέρ των οικογενειών Ιωάννου, Μιτζάλη και Κουβαρά και την απομάκρυνση της οικογένειας Παρασκευαΐδη.
Ο όμιλος Άβαξ έχει ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της τάξεως του 1,7 δισ. ευρώ και μεταξύ άλλων δίνει ιδιαίτερη έμφαση στα έργα στο Ελληνικό συμμαχώντας με τη γνωστή κατασκευαστική εταιρεία Rizzani de Eccher που εξειδικεύεται σε ουρανοξύστες, για τη διεκδίκηση του πύργου κατοικιών στο παραλιακό μέτωπο της ανάπτυξης.

 

Intrakat

 

Η διοίκηση της Intrakat ΙΝΚΑΤ-1,77% επεξεργάζεται το βέλτιστο σενάριο για το αναπτυξιακό πλάνο της, με τις πληροφορίες να αναφέρουν πως στο τραπέζι της εσωτερικής συζήτησης βρίσκονται σενάρια για ομολογιακό, πιθανώς σε συνδυασμό με αύξηση κεφαλαίου.
Όπως έχει πει στην πρόσφατη συνέντευξή του στη «Ν» ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Πέτρος Σουρέτης, εξετάζονται ανά περίπτωση όλα τα διαθέσιμα εργαλεία. Σε ορισμένα από τα έργα της πιθανότατα να επενδύσει απευθείας η Intracom Holdings ΙΝΤΚΑ+0,49% (βασικός μέτοχος της Ιντρακάτ) ή άλλος στρατηγικός εταίρος.

Η Ιντρακάτ συμμετέχει σε διαγωνισμούς έργων ΣΔΙΤ προϋπολογισμού άνω του 1,5 δισ. ευρώ, ενώ στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας έχει αποκτήσει ένα χαρτοφυλάκιο από αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα συνολικής ισχύος άνω του 1GW στο οποίο επενδύει με προοπτική να εξασφαλίσει σημαντικές υπεραξίες τα επόμενα 10 χρόνια.

 

Εν αναμονή αναδόχων

Στην επόμενη φάση τους αναμένεται να περάσουν το διάστημα που ακολουθεί έργα συνολικού προϋπολογισμού περίπου 3 δισ. ευρώ, με την αγορά να εκτιμά ότι, εκτός απροόπτου, μπορούν να έχουν αναδόχους στο τέλος του 2023 αρχές 2024:
1. Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης – ΒΟΑΚ:
α) Χανιά – Ηράκλειο (Σύμβαση Παραχώρησης) εκτιμώμενης αξίας 1,32 δισ. Στη Β’ φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας συμμετέχουν οι Άκτωρ Παραχωρήσεις, Τέρνα, Άβαξ, Vinci, Μυτιληναίος – Intertoll.
β) Χερσόνησος – Νεάπολη (ΣΔΙΤ) προϋπολογισμού 290 εκατ. Συμμετέχοντες στον διαγωνισμό: Άκτωρ Παραχωρήσεις, Τέρνα, Άβαξ, Μυτιληναίος – Intertoll.
2. Ανατολική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης (flyover) 462 εκατ. (με ΦΠΑ). Στον διαγωνισμό συμμετέχουν ΓΕΚ Τέρνα, Άβαξ, Μυτιληναίος – Intertoll, Ιntrakat, Άκτωρ Παραχωρήσεις.
3.Υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος (παραχώρηση) 350 – 500 εκατ. ευρώ. Στον διαγωνισμό συμμετέχουν Μυτιληναίος, Τέρνα και η κοινοπραξία Vinci Concessions – Vinci High – Άκτωρ Παραχωρήσεις.
4. Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη (ΣΔΙΤ) 312 εκατ. με συμμετέχοντες Άβαξ, Άκτωρ Παραχωρήσεις, Intrakat, ΓΕΚ Τέρνα και κοινοπραξία Acciona Concesiones – Μυτιληναίος.
5. Διαφορετική περίπτωση (δεν βρίσκεται σε φάση διαγωνισμού) αποτελεί ο οδικός άξονας Πάτρα – Πύργος, προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ, τον οποίο θα εκτελέσει η κοινοπραξία της Ολυμπίας Οδού (Vinci, Τέρνα, Άκτωρ Παραχωρήσεις και Άβαξ) και πιθανότατα να ξεκινήσει εντός του 2023.
Πρόσφατα ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής είπε ότι στις αρχές του επόμενου χρόνου θα προκηρυχθούν διαγωνισμοί για έργα αξίας περίπου 1 δισ. ευρώ, καθώς και το πακέτο των σιδηροδρομικών έργων προϋπολογισμού 3,3 δισ. ευρώ.