Μεταφορά τεχνολογίας θα απαιτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) από κινεζικές εταιρείες, σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times.
Συγκεκριμένα, οι Βρυξέλλες σχεδιάζουν να αναγκάσουν τις κινεζικές εταιρείες να μεταβιβάσουν πνευματική ιδιοκτησία σε ευρωπαϊκές επιχειρήσεις με αντάλλαγμα επιδοτήσεις της ΕΕ, στο πλαίσιο ενός αυστηρότερου εμπορικού καθεστώτος για τις καθαρές τεχνολογίες.
Όταν οι Βρυξέλλες προκηρύξουν προσφορές για επιχορηγήσεις ύψους 1 δισ. ευρώ για την ανάπτυξη μπαταριών τον Δεκέμβριο, θα εισαχθούν νέα κριτήρια που απαιτούν από τις κινεζικές επιχειρήσεις να έχουν εργοστάσια στην Ευρώπη και να μοιράζονται τεχνολογική τεχνογνωσία, σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα. Η πιλοτική εφαρμογή θα μπορούσε να επεκταθεί και σε άλλα καθεστώτα επιδοτήσεων της ΕΕ, αναφέρουν οι ίδιες πηγές.
Οι απαιτήσεις, αν και σε πολύ μικρότερη κλίμακα, απηχούν το καθεστώς της ίδιας της Κίνας, η οποία πιέζει τις ξένες εταιρείες να μοιραστούν την πνευματική τους ιδιοκτησία με αντάλλαγμα την πρόσβαση στην κινεζική αγορά. Τα κριτήρια θα μπορούσαν να αλλάξουν ενόψει του διαγωνισμού, δήλωσαν αξιωματούχοι.
Τα σχέδια αποτελούν μέρος της σκλήρυνσης της στάσης της Ευρώπης έναντι της Κίνας, καθώς επιδιώκει να προστατεύσει τις εταιρείες στο μπλοκ -που υπόκεινται σε αυστηρούς περιβαλλοντικούς κανονισμούς- από το να υποτιμηθούν από φθηνές και πιο ρυπογόνες εισαγωγές.
Τον περασμένο μήνα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιβεβαίωσε δασμούς έως και 35% στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, επιπλέον της υφιστάμενης εισφοράς 10%. Εισήγαγε, επίσης, αυστηρότερες απαιτήσεις για τις εταιρείες που υποβάλλουν αίτηση για επιδοτήσεις υδρογόνου, διατάσσοντας ότι μόνο το 25% των εξαρτημάτων στους ηλεκτρολύτες που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή υδρογόνου μπορεί να προέρχεται από την Κίνα.
Πηγές προσκείμενες στον εκλεγμένο πρόεδρο των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, δήλωσαν ότι θα ασκήσει πίεση στην ΕΕ να ακολουθήσει το παράδειγμά του και να υψώσει περισσότερα εμπόδια στα κινεζικά προϊόντα και επενδύσεις.
Εάν ο Τραμπ προχωρήσει στην απειλή του για δασμούς 60% στις κινεζικές εξαγωγές, το Πεκίνο θα επιδιώξει πιθανότατα να τις εκτρέψει σε άλλες περιοχές, όπως η ΕΕ – η οποία με τη σειρά της θα επιδιώξει μέτρα για να ανακόψει την πλημμύρα. «Αν θέλουμε να παίξουμε μαζί με τον Τραμπ σε κάποια από τα σχέδιά του, τότε πρέπει να αποφασίσουμε τι θα κάνουμε για την Κίνα», δήλωσε ανώτερος διπλωμάτης της ΕΕ.
Ωστόσο, η κίνηση αυτή έρχεται εν μέσω εντεινόμενης ανησυχίας για την αδυναμία της οικονομίας της ΕΕ και την ικανότητα των εταιρειών να επιτύχουν φιλόδοξους κλιματικούς στόχους χωρίς να βασίζονται σε φθηνές εισαγωγές.
Οι Βρυξέλλες εισήγαγαν, επίσης, στόχους εγχώριας παραγωγής στη νομοθεσία που αποσκοπεί στην ενίσχυση των καθαρών τεχνολογιών και εγκρίθηκε τον Μάιο. Η Ελιζαμπέτα Κορνάγκο (Elisabetta Cornago), ερευνήτρια στο think -tank Centre for European Reform, δήλωσε ότι η Κομισιόν «προσπαθεί να βρει πολλές ιδέες» για να ενισχύσει την εμπορική της άμυνα «απέναντι σε μια πιθανή πλημμύρα ή αναπροσανατολισμό των κινεζικών εμπορικών ροών προς την Ευρώπη».
Ο αυξημένος έλεγχος των κινεζικών εισαγωγών τεχνολογίας έχει ήδη δώσει κίνητρο σε εταιρείες όπως η κινεζική CATL, η μεγαλύτερη κατασκευάστρια εταιρεία στον κόσμο, να δημιουργήσουν γιγάντια εργοστάσια στην Ευρώπη. Έχει επενδύσει δισεκατομμύρια ευρώ σε εργοστάσια στην Ουγγαρία και τη Γερμανία.
Η Envision Energy με έδρα τη Σαγκάη επενδύει επίσης εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε εγκαταστάσεις στην Ισπανία και τη Γαλλία. Όμως, σε μια κλειστή συνάντηση νωρίτερα φέτος, το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας προειδοποίησε τις εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες να μην κάνουν μεγάλες επενδύσεις στην Ευρώπη και τις συμβούλεψε να δημιουργήσουν γραμμές παραγωγής στην ήπειρο μόνο για το τελικό στάδιο συναρμολόγησης, επικαλούμενο την πολιτική αβεβαιότητα στις Βρυξέλλες, σύμφωνα με άτομο που γνωρίζει το θέμα. Εν τω μεταξύ, ο πρωταθλητής μπαταριών της ΕΕ, η Northvolt, με έδρα τη Σουηδία, κινείται στα πρόθυρα της χρεοκοπίας, καθώς πασχίζει να αυξήσει την παραγωγή.
Οι μπαταρίες αποτελούν σημαντικό μέρος των ηλεκτρικών οχημάτων, αντιπροσωπεύοντας περισσότερο από το ένα τρίτο του κόστους, καθιστώντας τις αλυσίδες εφοδιασμού μπαταριών κρίσιμες για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς προσπαθεί να μεταβεί σε λιγότερο ρυπογόνα μοντέλα.
Η Κορνάγκο προειδοποίησε ότι μια αυστηρότερη στάση έναντι των κινεζικών εξαρτημάτων θα μπορούσε να γυρίσει μπούμερανγκ στις προσπάθειες της ΕΕ για απαλλαγή από τον άνθρακα. «Βάζετε προσωρινά μια εμπορική προστασία που διαμορφώνεται όπως η στήριξη της καινοτομίας… για να στηρίξετε τη βιομηχανία σας, αλλά αυτό δεν μειώνει τις τιμές για τους καταναλωτές» είπε.
Το μέτρο θα μπορούσε να προσθέσει ένα «επίπεδο σύγχυσης σχετικά με το τι πρέπει να κάνει ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας της ΕΕ για να αναπτυχθεί και να ανταγωνιστεί την Κίνα», πρόσθεσε. Η Επιτροπή αρνήθηκε να σχολιάσει.
ΠΗΓΗ newsit.gr