Παιδεία

Σε αχαρτογράφητα νερά η συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου, τι πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι

Πρώτα πλάνα από το Rafale – Α/ΓΕΕΘΑ: Έτσι εκκινούν ενίοτε οι καταιγίδες..με «ριπές ανέμου» [pics]

Ενώ η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής φέρνει πολλές ανατροπές, οι υποψήφιοι καλούνται να επιλέξουν ανάμεσα στα όνειρά τους, τις δυνατότητες και το σίγουρο, όσο γίνεται, μέλλον.

Βρίσκονται μπροστά σε μία απόφαση που θα καθορίσει τη ζωή τους, έδωσαν τη «μάχη» των πανελλαδικών εξετάσεων και, πλέον, το μεγάλο στοίχημα είναι η σωστή συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου, μία διαδικασία που συνεχίζεται ως την Τετάρτη 28 Ιουλίου.

Η θέσπιση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και, γενικότερα, το νέο σύστημα για το πέρασμα από την δευτεροβάθμια στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, φέρνει νέα δεδομένα. Η σύγκριση με τις περσινές βάσεις των Τμημάτων δεν είναι εύκολη υπόθεση, κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με ακρίβεια τι θα γίνει φέτος.

Υπάρχουν υποψήφιοι, αριστούχοι, με 20άρια σε κάποια μαθήματα που μένουν εκτός Σχολών της επιλογής τους καθώς δεν πέτυχαν την ΕΒΕ στο ειδικό μάθημα, όπως είναι το σχέδιο ή τα αθλήματα. Πρόκειται για ένα μάθημα, από τη μία, που δεν διδάσκεται στα σχολεία, πρέπει, δηλαδή, να απευθυνθείς σε ένα φροντιστήριο για να προετοιμαστείς, και από την άλλη, στα αθλήματα, προετοιμαζόσουν με … κλειστά γήπεδα λόγω πανδημίας.

Η φετινή χρονιά αποτέλεσε ένα πείραμα, το οποίο ακόμα δεν έχει τελειώσει, μένει να δούμε τι θα συμβεί με την ανακοίνωση των βάσεων, μετά τον Δεκαπενταύγουστο, και πόσες θέσεις, τελικά, θα μείνουν κενές, όχι μόνο σε χαμηλόβαθμες Σχολές αλλά ακόμα και σε περιζήτητα Τμήματα.

Η υπεύθυνη επαγγελματικού προσανατολισμού στο ΚΕΣΥ Ηρακλείου, κ. Ζαφειρούλα Λεμονή, αναφέρει στο Cretalive πως είναι γεγονός πως τα τελευταία χρόνια πολλοί υποψήφιοι έμπαιναν σε σχολές που δεν κατάφερναν να τελειώσουν.

Ζαφειρούλα ΛεμονήΗ κ. Ζαφειρούλα ΛεμονήΕπειδή το μηχανογραφικό δίνει την δυνατότητα σε κάποιον να συμπληρώσει παραπάνω από 60 τμήματα, από ένα σημείο και μετά κάποιοι έβαζαν στην τύχη τμήματα, με αποτέλεσμα να γίνονται φοιτητές σε ένα αντικείμενο που δεν γνωρίζουν ή δεν θέλουν.

Βλέπαμε Τμήματα, όπως το Μαθηματικό στη Σάμο, με 2.000 μόρια, όπου δηλαδή, ο υποψήφιος έγραφε 2 στα Μαθηματικά!

Ενώ πολλοί δεν παίρνουν ποτέ πτυχίο, λίγοι στρέφονται στα ΙΕΚ και την επαγγελματική εκπαίδευση, γενικότερα.

Υπήρχαν, λοιπόν, στρεβλώσεις που γίνεται προσπάθεια να διορθωθούν, όμως, προέκυψαν άλλα προβλήματα.

Φαίνεται πως ακόμα και τα ίδια τα Τμήματα πειραματίστηκαν με την ΕΒΕ και βλέπουμε το παράδοξο με αριστούχους να μένουν εκτός περιζήτητων σχολών και να εισάγονται άτομα με λιγότερα μόρια.

Οι διαφορές, λοιπόν, στις βάσεις θα είναι τεράστιες, και είναι καλό, αν κάποιος θέλει να έχει μία εικόνα, να δει τις βάσεις των τελευταίων πέντε χρόνων και να υπολογίσει αν θα καταφέρει την εισαγωγή του, χωρίς και πάλι να είναι κάτι σίγουρο.

 

«Μη βιαστείτε»

Η ψυχραιμία πρέπει πάντα να συντροφεύει έναν υποψήφιο όταν καλείται να συμπληρώσει το μηχανογραφικό του δελτίο.

Βήμα πρώτο, ο καθένας πρέπει να βεβαιωθεί για το ποια Τμήματα μπορεί να δηλώσει, από ποια αποκλείεται λόγω μορίων.

Είναι κρίσιμο να μελετήσει τα Τμήματα που δηλώνει, το πρόγραμμα σπουδών τους, τις δυνατότητες για μεταπτυχιακές σπουδές, τα επαγγελματικά δικαιώματα. Μπορεί ως πρώτο πτυχίο να μην τον ικανοποιεί τόσο πολύ αλλά να έχει την ευκαιρία να ακολουθήσει ένα μεταπτυχιακό που θα τον φέρει πιο κοντά στην υλοποίηση των ονείρων του.

Δεν πρέπει να μένει κανείς σε έναν τίτλο αλλά να εντρυφήσει στο τι προσφέρει το κάθε Τμήμα.

Ακόμα, μια παγίδα είναι το θέμα των μετεγγραφών, εκτός του ότι γίνονται δύσκολα πια, πρέπει να υπάρχει αντιστοίχιση μεταξύ των Τμημάτων, αυτό μπορεί κανείς να το διαπιστώσει στις σχετικές ανακοινώσεις.

Ένα Πανεπιστήμιο μπορεί να έχει τμήματα σε πολλές πόλεις, χρειάζεται και εδώ προσοχή, όπως και το πόση είναι η διάρκεια των σπουδών. Η πενταετής με την τετραετή φοίτηση σε πολλές περιπτώσεις έχουν ουσιώδεις διαφορές.

Ένας πολύ χρήσιμος οδηγός υπάρχει στη σελίδα Sep4u.

Ακόμα, χρήσιμες πληροφορίες δίνονται στις σελίδες των Ιδρυμάτων.

Φυσικά, ο οικονομικός παράγοντας παίζει πάντα ρόλο, χρειάζεται μία συζήτηση με τους γονείς για το πού έχουν την δυνατότητα να σπουδάσουν.

Η κ. Λεμονή τονίζει πως, εκτός από όλα τα άλλα, βασικό κομμάτι είναι η επιθυμία του κάθε υποψήφιου, αν σου αρέσει αυτό που κάνεις, τότε ακόμα και σε δύσκολες περιόδους έχεις περισσότερες πιθανότητες να τα καταφέρεις.

Κανείς πρέπει να έχει υπόψη του ότι θα πάρει πτυχίο το λιγότερο σε  4 χρόνια, συνεπώς, πολλά μπορεί να έχουν αλλάξει και στον επαγγελματικό στίβο. Ας μην έχει παρωπίδες και προκαταλήψεις.

Ακόμα, στο Ηράκλειο υπάρχουν δύο δημόσια ΙΕΚ, μπορεί, φυσικά, κανείς να απευθυνθεί και εκτός Ηρακλείου. Επίσης, λειτουργεί το ΙΕΚ του ΟΑΕΔ, όπου χρειάζεται αίτηση, όχι μηχανογραφικό, το οποίο έχει μία καλά οργανωμένη μαθητεία.

Τέλος, ως 27 Ιουλίου μπορεί να καταθέσει μηχανογραφικό για τα δημόσια Πανεπιστήμια της Κύπρου, να αναζητήσει πώς γίνεται η «εισδοχή Ελλαδιτών φοιτητών».

 

Στο πλευρό των υποψηφίων

Το Τμήμα Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού του Κέντρου Εκπαιδευτικής και  Συμβουλευτικής Υποστήριξης απαρτίζουν οι Θεόδωρος Αντωνίου, Κατερίνα Σπυριδάκη, Άντα Μπατάλα, Διονυσία Χαριάτη, Δήμητρα Ματαλλιωτάκη, Ζαφειρούλα Λεμονή.

Πρόκειται για έναν ιδιαίτερα χρήσιμο θεσμό, ο οποίος, όμως, κινδυνεύει λόγω της κατάθεσης του νέου νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας.

Υπάρχει μια αβεβαιότητα, μια ασάφεια ως προς το μέλλον των ανθρώπων που στελεχώνουν τα Τμήματα ΣΕΠ και απαιτούνται περαιτέρω διευκρινίσεις.