Κρήτη Παιδεία

Ξεκινά κατάληψη στο Πολυτεχνείο Κρήτης – Τι αποφάσισε ο Ενιαίος Σύλλογος Φοιτητών…

Συρία: Πάνω από 100 τζιχαντιστές έχουν δραπετεύσει από τις φυλακές

Ακολουθεί η σχετική ανακοίνωση των φοιτητών του ιδρύματος*:

ΙΗΜΕΡΗ ΚΑΤΑΛΗΨΗ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ 24-25/10 κόντρα στην κατάργηση του ασύλου, στις σκέψεις για διαγραφές φοιτητών, στην εξίσωση των πτυχίων μας με αυτά των ιδιωτικών κολλεγίων και των ξενόγλωσσων πανεπιστημίων και για να οριστεί σύγκλητος την τρίτη για να βγει δημόσια ανακοίνωση κόντρα σε αυτή την εκπαιδευτική αναδιάρθρωση και για να παρθεί άμεσα λύση στο ζήτημα τη μέριμνας με χορήγηση επιδόματος ενοικίου σε όσους δικαιούχους μένουν εκτός εστίας

  • Συντονιστικό κατάληψης αύριο 24/10 στις 10:00 στη πύλη.
  • Πορεία με συγκέντρωση στη πλατεία Αγοράς αύριο 24/10 στις 19:00 ενάντια στη ψήφιση του «αναπτυξιακού» νομοσχεδίου.
    – ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΕΡΙΜΝΑΣ ΟΤΑΝ ΟΡΙΣΤΕΙ για άμεση ανακοίνωση αποτελεσμάτων.
    – ΠΟΡΕΙΑ ΣΑΒΒΑΤΟ 26/10 | 12:00 στην Πλατεία Δημοτικής αγοράς
  • ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ ΣΤΙΣ 31/10 ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
  • Συντονισμός με κάθε σύλλογο που κινείται σε αγωνιστική κατεύθυνση. Συμμετοχή στον συντονισμό γενικών συνελεύσεων.
    – ΕΚ ΝΕΟΥ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΤΗΝ ΤΕΤΑΡΤΗ 30/10 | ΩΡΑ 13:00 | στο Α2

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ:

  • ΚΑΝΕΝΑΣ ΦΟΙΤΗΤΗΣ ΝΑ ΜΗΝ ΔΙΑΓΡΑΦΕΙ
  • ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΑΙ ΔΩΡΕΑΝ ΠΑΙΔEIΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ
  • ΝΑ ΚΑΛΥΦΘΟΥΝ ΜΟΝΙΜΑ ΟΛΕΣ ΟΙ ΑΝΑΓΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΙΤΙΣΗ , ΤΗ ΣΤΕΓΑΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΑ Καμία επιβολή ενοικίου ή ανέγερση ιδιωτικών εστιών. Επίδομα στέγασης σε όσους φοιτητές από την επαρχία μένουν εκτός εστιών. Αποδοχή φοιτητών με αποκλειστικά κοινωνικά κριτήρια.
  • ΚΑΜΙΑ ΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΤΟΥ ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΙΚΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
  • Καμία διάσπαση του ενιαίου πτυχίου. Καμία σκλήρυνση των όρων φοίτησης και αντιδραστικών αλλαγών του προγράμματος σπουδών. Εξεταστική 4 εβδομάδων και επί πτυχίω εξεταστικές χωρίς προαπαιτούμενο αριθμό μαθημάτων. Καμιά εντατικοποίηση των σπουδών. Αύξηση των ορίων δήλωσης μαθημάτων – πτυχιακές εξεταστικές
  • Καμία ιδιωτικοποίηση των σχολών μας! Όχι στο ξεπούλημα της περιουσίας των ιδρυμάτων – όχι στην εξαγορά εδρών από επιχειρήσεις και τον Στρατό. Καμία σκέψη για δίδακτρα.
  • ΑΜΕΣΗ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΑΣΥΛΟΥ ΚΑΙ ΚΑΜΙΑ ΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΕΙΣΒΟΛΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΣΤΙΣ ΣΧΟΛΕΣ. Δημοκρατικά δικαιώματα και λαϊκές ελευθερίες για όλους
  • Σύγκρουση με τις μνημονιακές πολιτικές της Κυβέρνησης και της ΕΕ.
  • Μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλους – αυξήσεις στους μισθούς. Συλλογικές συμβάσεις εργασίας. Κατάργηση του αναπτυξιακού νομοσχεδίου
    –Όχι στους Πλειστηριασμούς Α’ κατοικίας (ηλεκτρονικούς και μη).
    – Να κλείσει η βάση της Σούδας και του Άραξου. Έξω το ΝΑΤΟ. Κανένας φαντάρος έξω από τα σύνορα.

Γενικό πολιτικό σκηνικό

Μετά τα αποτελέσματα των τελευταίων εκλογών, αναδείχτηκε πρώτο κόμμα η Νέα Δημοκρατία. Η κατάσταση που δημιουργείται είναι στο δρόμο που χάραξε ο ΣΥΡΙΖΑ, αφού εφάρμοσε πιστά τα μνημόνια και τις αντιλαϊκές πολιτικές όπως όλες οι αντιδραστικές κυβερνήσεις. Ωστόσο η ΝΔ, έρχεται με ακόμα πιο επιθετικές διαθέσεις, τόσο προς τους εργαζομένους όσο και για τους φοιτητές.

Η ΝΔ προτάσσει ένα τάχα “αναπτυξιακό νομοσχέδιο” και εξαγγείλει μια σειρά από μέτρα, που θέτουν υπό αμφισβήτηση λαϊκά και εργασιακά κεκτημένα. Στη κατεύθυνση αυτή είναι η ακόμα μεγαλύτερη αποδιάρθρωση των σχέσεων εργασίας, η κατάργηση της απεργίας, η συνέχιση των ιδιωτικοποιήσεων με ακόμα μεγαλύτερη ένταση και η όξυνση της καταστολής . Από την πρώτη κιόλας στιγμή νομιμοποιεί την αυθαίρετη απόφαση της μη αιτιολόγησης των απολύσεων από τους εργοδότες, την ιδιωτικοποίηση δημόσιων χώρων , αλλά και τη κατάσταση που βλέπουμε στο κέντρο της Αθήνας, στα Εξάρχεια, με τις εκκενώσεις καταλήψεων. Χαρακτηριστικά, είδαμε προσαγωγές ακόμα και σε μικρά παιδιά – πρόσφυγες που βρήκαν καταφύγιο σε καταλήψεις στέγης. Παρότι η πρόφαση ήταν οι συνθήκες διαβίωσης, οι συνθήκες στέγασης προσφύγων (hot spot) είναι άθλιες και με ελλιπή προστασία, πράγμα που φαίνεται και από το περιστατικό στη Μόρια όπου η πυρκαγιά που ξέσπασε, κόστισε την ζωή σε μια μητέρα και στο παιδί της.

Την Πέμπτη 17/10 οι φοιτητές του ιδρύματος, στα πλαίσια κάποιων δράσεων που αποφασίστηκαν από όσους ήταν στην συνέλευση ενιαίου, πραγματοποίησαν μαζικότατη κινητοποίηση στην σύγκλητο καλώντας την να πάρει σαφή θέση για συγκεκριμένα ζητήματα. Αυτά περιλάμβαναν: α) την ελλιπή μέριμνα που παρέχει το Πολυτεχνείο για τους φοιτητές εστιάζοντας περισσότερο στο ζήτημα της στέγασης β) την ξεκάθαρη θέση της συγκλήτου για το επερχόμενο νομοσχέδιο που θα καταθέσει η υπουργός παιδείας – το οποίο μιλάει για διαγραφές φοιτητών, βάση του 10 για την εισαγωγή στις σχολές – τους κόμβους του οποίου έχει αποστείλει σε σχετική επιστολή σε όλους τους καθηγητές γ) για την εξίσωση των πτυχίων των δημόσιων πανεπιστημίων με τα πτυχία των ιδιωτικών κολεγίων, δ) για την κατάργηση του ασύλου. Σε όλα αυτά τα ζητήματα οι απαντήσεις που έδωσε η σύγκλητος ήταν ανεπαρκείς και η τοποθέτηση της ερχόταν σε πλήρη σύμπνοια με την επιστολή Κεραμέως. Παράλληλα προκλητική ήταν η στάση της και για το ζήτημα της στέγασης όπου αρνήθηκαν να δώσουν άμεση λύση με έκτακτο επίδομα στους δικαιούχους που μένουν εκτός των εστιών

Εκπαιδευτικές αναδιαθρώσεις /νέος νόμος πλαίσιο

Η πολιτική ατζέντα της ΝΔ, όμως, θέτει στο στόχαστρο τόσο την δευτεροβάθμια όσο και την τριτοβάθμια εκπαίδευση! Μάλιστα η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως , με ακόλουθο τον υφυπουργό παιδείας Β. Διγαλάκη, πρώην πρύτανη του Πολυτεχνείου Κρήτης, έστειλε επιστολή στην ακαδημαϊκή κοινότητα και ιδιαίτερα στις πρυτανικές αρχές, στην οποία περιγράφει τις κατευθύνσεις – μέτρα που θα φέρει με το νέο νομοσχέδιο για την παιδεία η κυβέρνηση της ΝΔ.

Επαναφορά βάσης του 10

Βασικό σημείο για τις αλλαγές στην δευτεροβάθμια αποτελεί η θεσμοθέτηση της βάσης του 10 στις πανελλήνιες εξετάσεις, μέτρο το οποίο από την μια μπορεί να αποκλείσει ένα μεγάλο κομμάτι μαθητών από την δημόσια εκπαίδευση, και από την άλλη οξύνει τη λογική συνεχούς πίεσης, άγχους και ανταγωνιστικότητας. Ταυτόχρονα είναι υπό συζήτηση ότι ο αριθμός εισακτέων θα ορίζεται από τα ίδια τα ιδρύματα. Αυτό ενέχει τον κίνδυνο της σοβαρής μείωσης των εισακτέων κάθε χρόνο, πράγμα που συνδέεται άμεσα με την κρατική υποχρηματοδότηση και την υποστελέχωση εργαστηρίων των σχολών.

Εξίσωση πτυχίων δημοσίων πανεπιστημίων με τα ιδιωτικά κολέγια

Η κυβέρνηση καταθέτει μαζί με το λεγόμενο αναπτυξιακό νομοσχέδιο που σηματοδοτεί μια σειρά επιθέσεων στα εργασιακά δικαιώματα, και την αλλαγή που αφορά την εξίσωση των πτυχίων των δημόσιων πανεπιστημίων με τα ιδιωτικά κολέγια. Το μέτρο αυτό αφορά την εξίσωση των πτυχίων των δημόσιων πανεπιστημίων της Ελλάδας με αυτά των ιδιωτικών κολέγιων καθώς και με αυτά των ξένων ιδιωτικών πανεπιστημίων. Ουσιαστικά έρχεται από πλευράς κυβέρνησης η κατάργηση του δημόσιου χαρακτήρα της παιδείας καθώς ο οποισδήποτε θα μπορεί να αγοράσει ένα πτυχίο και θα του αναγνωρίζονται επαγγελματικά δικαιώματα ίδια με αυτών των απόφοιτων των δημόσιων πανεπιστημίων. Είναι ξεκάθαρα ακόμα ένα βήμα για την κατάργηση του άρθρου 16 (το οποίο διασφαλίζει τον δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης) το όποιο αποτελεί κατεύθυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και πάγιο αίτημα της Νέας Δημοκρατίας. Το αποτέλεσμα; Ενώ όσοι δεν έχουν χρήματα και σπουδάζουν σε ένα δημόσιο πανεπιστήμιο κοπιάζοντας τόσο για να μπουν στη σχολή όσο και για να αποκτήσουν το πτυχίο τους με καθημερινές θυσίες , θα εξισώνονται επαγγελματικά με όσους είχαν τα χρήματα να εξαγοράσουν την φοίτηση τους .

Σαν να μην έφτανε αυτό, πέρα από την “ανωτατοποίηση” των ΤΕΙ και την κατεύθυνση για διασπάσεις των πτυχίων, έρχονται να υποβιβάσουν τα πτυχία των μηχανικών ακόμα περισσότερο. Με fast track διαδικασίες προωθείται από το υπουργείο Παιδείας αυτοματοποιημένη διαδικασία αναγνώρισης των πτυχίων Κολεγίων και ξένων Πανεπιστημίων. Η τροπολογία αυτή θα υποβαθμίσει τα πτυχία των δημόσιων Πανεπιστημίων και θα αποβεί επιζήμια για το Δημόσιο συμφέρον αλλά και ισοπεδωτική για την Δημόσια Παιδεία συνολικά. Βλέπουμε μια επίμονη τάση προς αυτή την κατεύθυνση, αφού με αυτό τον τρόπο συμπιέζονται όλοι οι μηχανικοί προς τα κάτω, καθιστώντας τους ως εργαζομένους αναλώσιμους και ευέλικτους, βάζοντας τους σε μια λογική διαρκούς επανακατάρτησης, πλήρως προσαρμοσμένους στο “αναπτυξιακό νομοσχέδιο” που προαναφέρθηκε.

Αξιολόγηση ιδρυμάτων

Με το επικείμενο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί δίνεται επιπλέον βάρος στο κομμάτι της αξιολόγησης των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Με βάση το παραπάνω θα καθορίζεται το ύψος των κρατικών χρηματοδοτήσεων ανά ίδρυμα γεγονός που θα καθιστά τα λιγότερο «ανταγωνιστικά» ιδρύματα μη βιώσιμα.
Ωστόσο πέρα από αυτά οφείλουμε να δούμε πιο συγκεκριμένα:

ΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΦΟΙΤΗΤΩΝ / Ν+2

Το ν+2 είναι ένα ζήτημα το οποίο έχει απασχολήσει ιδιαίτερα τον δημόσιο διάλογο. Δεν είναι πρώτη φορά που οι φοιτητικοί σύλλογοι έρχονται να αντιμετωπίσουν το εν λόγω μέτρο αφού αποτελούσε πάντα διακαή πόθο των κυβερνήσεων που θέλουν τους φοιτητές να λειτουργούν ως φοιτητές – ρομπότ, πλήρως εναρμονισμένοι στις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Η πρόσφατη δήλωση της υπουργού παιδείας, Νίκης Κεραμέως, υποδεικνύει τη βασική στόχευση της κυβέρνησης. Συγκεκριμένα, σε δήλωση της αναφέρει : «είναι θέμα πειθαρχίας», δήλωση η οποία αναιρεί το μύθο που υποστηρίζει πως οι “αιώνιοι” φοιτητές είναι οικονομική επιβάρυνση για το κράτος, αφού έτσι κι αλλιώς όταν ο φοιτητής ξεπερνάει το όριο του ν+2, χάνει τα ακαδημαϊκά του δικαιώματα (πάσο, στέγαση, σίτιση, συγγράμματα κ.ά.). Tο ν+2 , αλλάζει άρδην την φοιτητική καθημερινότητα. Έρχεται να οξύνει τον ήδη εντατικό ρυθμό σπουδών, όπου μια τυπική μέρα περιορίζεται από το μάθημα, στο εργαστήριο με μια στάση στη βιβλιοθήκη. Μια καθημερινότητα μέσα σε συνθήκες άγχους, αφού η απόκτηση του πτυχίου αποτελεί αυτοσκοπό.

Μάλιστα, την ίδια ώρα που ο μέσος όρος αποφοίτησης πολλών σχολών – μέσα σε αυτές και οι δικές μας στο ΠΚ (με χαρακτηριστικά παραδείγματα το ΗΜΜΥ και την Αρχιτεκτονική), ξεπερνάει το ν+2, η επιβολή του μέτρου αυτού καθιστά τον δρόμο για την απόκτηση του πτυχίου ακόμα πιο δύσκολο. Η προσπάθεια πολλών φοιτητών τόσο κατά την εισαγωγή τους , όσο και κατά την διάρκεια των σπουδών τους, αλλά και οι θυσίες των οικογενειών τους, κινδυνεύουν να πάνε στα σκουπίδια! Το μέτρο αυτό ως στόχο έχει να δημιουργήσει απόλυτα υπάκουους φοιτητές, αποκομμένους από τις συλλογικές διαδικασίες και τον φοιτητικό συνδικαλισμό, την ενασχόληση με πολιτιστικές και πολιτικές διεργασίες αλλά και την κοινωνική ζωή ευρύτερα. Φοιτητές που έχοντας αφομοιώσει πλήρως τη λογική της υποταγής στο παρόν, θα συνεχίσουν να παραμένουν απαθείς απέναντι σε οποιαδήποτε εργοδοτική αυθαιρεσία ή αντεργατικό μέτρο, στο μέλλον ως εργαζόμενοι.

Ωστόσο, είναι σαφές ότι οι διαγραφές φοιτητών αυξάνουν τις δυσκολίες και αποκλείουν από το δικαίωμα στη μόρφωση, τα πληττόμενα κομμάτια της κοινωνίας, που για να καταφέρουν να σπουδάσουν αναγκάζονται να εργαστούν. Για έναν εργαζόμενο φοιτητή, ο χρόνος ενασχόλησης του με τη σχολή είναι περιορισμένος, συνεπώς και η ολοκλήρωση των σπουδών του σε ορισμένο χρονικό διάστημα (ν+2), είναι σχεδόν ακατόρθωτη. Μάλιστα στην περίοδο της κρίσης, σε μια επαρχιακή πόλη, όπως είναι τα Χανία οι φοιτητές αυτοί έχουν αυξηθεί σημαντικά, με το πρόβλημα της στέγασης να είναι τεράστιο.

Αν κοιτάξουμε την συνολική εικόνα, εύκολα θα καταλάβουμε την κατεύθυνση της κυβέρνησης να ολοκληρώσει την αναδιάρθρωση στην εκπαίδευση, θέτοντας στο στόχαστρο και την τριτοβάθμια, σε συνέχεια όλων των προηγούμενων αντιδραστικών νομοσχεδίων, όπως ακριβώς υποδεικνύει η πολιτική της ΕΕ. Σε ένα πλαίσιο, όχι προς όφελος των φοιτητών και την κάλυψη των αναγκών τους αλλά προς όφελος της αγοράς και των ιδιωτικών συμφερόντων.

ΜΕΡΙΜΝΑ

Φτάνοντας στα Χανιά σε μία ιδιαιτέρως τουριστικοποιημένη πόλη τα τελευταία χρόνια, η αξιοποίηση των κατοικιών για τουριστική χρήση μέσω των ηλεκτρονικών πλατφορμών μίσθωσης, όπως το AirBnb, έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των διαθέσιμων κατοικιών για ενοικίαση. Η εύρεση κατοικίας, λοιπόν, καταλήγει να είναι όλο και πιο δύσκολη όταν τα διαθέσιμα σπίτια είναι ελάχιστα και τα ενοίκια έχουν φτάσει στα ύψη. Έτσι, είτε οι φοιτητές πληρώνουν ενοίκια αναντίστοιχα των περιπτώσεων, είτε μένουν πολύ μακριά από το κέντρο της πόλης, είτε αναγκάζονται να παρατήσουν τις σπουδές τους και να γυρίσουν στον τόπο κατοικίας τους, αφού η διοίκηση του πολυτεχνείου δεν τους παρέχει την απαραίτητη στέγαση. Πιο συγκεκριμένα, τα διαθέσιμα δωμάτια εστιών δεν επαρκούν για όλους τους δικαιούχους ενώ και τα ίδια τα κριτήρια για μια θέση στην εστία είναι τόσο αυστηρά που αρκετός κόσμος δεν μπαίνει καν στη διαδικασία να κάνει την σχετική αίτηση. Παράλληλα, οι δεσμεύσεις τις πρυτανείας για την παράδοση του νέου κτιρίου της Β’ φάσης εστίας πηγαίνει από αναβολή σε αναβολή. Όσο αυτό το ζήτημα πλήττει τους φοιτητές τα τελευταίο διάστημα, η πρυτανεία αρνείται να δώσει απαντήσεις στις απαιτήσεις τους. Λύση για το ζήτημα της στέγασης δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση η σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα που προτείνει η παράταξη της ΔΑΠ και συνολικά η κυβέρνηση.

Χαρακτηριστικά μετά τις κινητοποιήσεις του φοιτητικού συλλόγου (30/9 και 2/10 ) στην πρυτανεία, ο αντιπρύτανης κ. Λαγουδάκης ξεστόμισε ότι ορισμένες αιτήσεις γίνονται στο χαβαλέ. Ο φοιτητικός σύλλογος εδώ και χρόνια απαιτεί άμεση λύση, παρ’ όλα αυτά η νέα χρονιά ξεκινά με πρωτοετείς να γυρνάνε σπίτια τους και μεγαλοετείς να φεύγουν από τα Χανιά, αφού το κόστος διαβίωσης είναι δυσβάσταχτο. Η διοίκηση του Πολυτεχνείου μάλιστα επιλέγει να αφήσει αναξιοποίητα τα κτίρια που ανήκουν στο Πολυτεχνείο για τις ανάγκες των φοιτητών, ύστερα από την προσπάθεια της πρόπερσι να δώσει ένα από αυτά για τουριστική εκμετάλλευση, ενώ ταυτόχρονα το επίδομα στέγασης που δινόταν μέχρι την προπέρσινη χρονιά κόπηκε.

Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι και πάλι ο κ. Διγαλάκης, στις προεκλογικές του δηλώσεις ευαγγελιζόταν το ξεπούλημα των κτιρίων αυτών για το «καλό» του Πολυτεχνείου. Τα κτίρια αυτά ωστόσο θα μπορούσαν κάλλιστα όχι μόνο να στεγάσουν φοιτητές αλλά να γίνουν και λέσχη σίτισης μέσα στην πόλη ενώ ακόμα και να στεγάζουν τις συναντήσεις των πολιτιστικών ομάδων του Πολυτεχνείου όπως συνέβαινε στην κατάληψη του συλλόγου φοιτητών του πολυτεχνείου στο κτίριο Παπαδοπέτρου στην Τζανακάκη μέχρι που το 2009 ο τότε πρύτανης Γρυσπολάκης έστειλε ματ για να διώξουν τους φοιτητές και να σταματήσουν την πολιτική τους αλληλεπίδραση.

Επιπλέον, από πέρσι η κάρτα των λεωφορείων έχει ανεβεί στα 17 ευρώ, ποσό εξωφρενικό αφού αφορά μόνο 2 λεωφορεία και μόνο για τις καθημερινές. Μετά από σταδιακή αύξηση της τιμής για χρόνια, το 2015 το κόστος ανέβηκε από 13 στα 25. Τότε και ύστερα από μαζικές κινητοποιήσεις ο σύλλογος κατάφερε τη μείωση της στα 15 ευρώ, αλλά η διοίκηση των ΚΤΕΛ αποφάσισε να μειώσει και τις παροχές, μειώνοντας τα διαθέσιμα δρομολόγια και αποκλείοντας τα Σαββατοκύριακα από την κάρτα. Πέρσι για ακόμα μία φορά η διοίκηση των ΚΤΕΛ αύξησε, το κόστος στα 17 ευρώ διατηρώντας τις παροχές στα ίδια μη επαρκή επίπεδα. Η ελλιπής μέριμνα ουσιαστικά οδηγεί στην κατάργηση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της παιδείας αποκλείοντας τα πιο φτωχά κομμάτια της νεολαίας.Η αιτία εντοπίζεται στην όλο και μεγαλύτερη μείωση των δαπανών για τις κοινωνικές ανάγκες και κυρίως για την εκπαίδευση. Η πολιτική της λιτότητας που ακολουθείτε οδηγεί στην διάθεση υπέρογκων ποσών προς όφελος του κεφαλαίου ενώ ταυτόχρονα τα μέτρα που επηρεάζουν τη ζωή των οικογενειών μας εντείνονται συνεχώς.

Επίθεση στις λαϊκές ελευθερίες / Άσυλο

Ένα προηγούμενο διάστημα ΜΜΕ και πρυτάνεις εξαπολύουν ένα συρφετό από ψέματα περί «ασύλου ανομίας και εγκληματικότητας» στα πανεπιστήμια, όπως η πρυτανεία και του δικού μας ιδρύματος. Την πόρτα για την κατάργηση του ασύλου άνοιξε ήδη η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με τη επιτροπή Παρασκευόπουλου η οποία επέτρεπε την εισβολή αστυνομικών δυνάμεων στους πανεπιστημιακούς χώρους με απόφαση της συγκλήτου.Την κατάργηση του αύλου ήρθε βέβαια να κάνει πράξη εν μέσω καλοκαιριού η κυβέρνηση της ΝΔ. Αν ρίξουμε βέβαια μια ματιά σε έρευνα της ΕΛ. ΣΤΑΤ., για το 2017 κατέγραψε 53 πλημμελήματα σε 15 από τα 19 ΑΕΙ της χώρας, των οποίων ο πληθυσμός κυμαίνεται στους 200.000 φοιτητές. Την ίδια στιγμή αναφέρει ότι κατά μέσο όρο καταγράφονται 1903 αδικήματα σε πληθυσμό 100.000 ατόμων. Εύκολα μπορούμε να συμπεράνουμε ότι το ποσοστό εγκληματικότητας εντός των ιδρυμάτων είναι πολύ μικρότερο από το συνολικό .

Η ρητορική για εγκληματικότητα και ανομία στηρίζεται σε μεμονωμένα περιστατικά αγνοώντας τα πραγματικά προβλήματα που ταλανίζουν τα ιδρύματα. Προσπαθούν να μετατοπίσουν την ευθύνη της ελλειμματικής λειτουργίας των πανεπιστημίων από την υποχρηματοδότηση στην πλασματική ανομία. Η υποκριτική τους στάση δεν πείθει κανέναν, μιας και παρόλο που καταγγέλλουν τη χρήση ναρκωτικών είναι οι ίδιοι που με τις εντολές τους ωθούν τους χρήστες στους χώρους ασύλου (όπως για παράδειγμα το πεδίο του Άρεως και στη συνέχεια η ΑΣΣΟΕ) είναι οι ίδιοι που κάνουν πλάτες, συνομιλούν και στηρίζουν επιχειρηματίες που εμπλέκονται σε υποθέσεις διακίνησης τεράστιων ποσοτήτων ναρκωτικών, είναι οι ίδιοι που συντηρούν στους κόλπους της αστυνομίας ανθρώπους που είτε κάνουν τα στραβά μάτια στους διακινητές είτε διακινούν οι ίδιοι παράνομες ουσίες. Ουσιαστικά, αντίθετα με την τρομοκρατία περί εγκληματικότητας τα πανεπιστήμια αποτελούν τους πιο ασφαλείς κοινωνικούς χώρους, παρόλο που δεν επεμβαίνει η αστυνομία.

Τι σημαίνει άσυλο;Από τους αγώνες των φοιτητών της σχολής Ευελπίδων τον 20ο αιώνα έως και τους ηρωικούς αγώνες των φοιτητών το 1973 με την εξέγερση του πολυτεχνείου, η θέσπιση του ασύλου υπήρξε ως πρωταρχικό αίτημα των φοιτητών. Παρά τις προσπάθειες της ΝΔ να σπιλώσει τους αγώνες των φοιτητών μέσα από την αφήγηση για άσυλο ανομίας και εγκληματικότητας , η πραγματικότητα είναι ότι τα πανεπιστήμια αποτελούσαν πάντα κέντρο αγώνα των φοιτητών και των φοιτητικών συλλόγων. Αν δεν υπήρχε το άσυλο το 2006-2007, οι αγώνες των φοιτητών ενάντια στην κατάργηση της δημόσιας και δωρεάν παιδείας, θα είχαν κατασταλεί από την αστυνομία που ονειρεύεται η ΝΔ μέσα στα πανεπιστήμια. Αν δεν υπήρχε το άσυλο το 2011-2012, πολλοί συμφοιτητές μας θα είχαν διαγραφεί από τι σχολές τους, αφού οι ριζοσπαστικές κινητοποιήσεις και καταλήψεις των φοιτητών ενάντια στις διαγραφές φοιτητών στα ν+2 χρόνια των σπουδών τους θα είχαν κατασταλεί από τους μηχανισμούς του κράτους. Οτιδήποτε λοιπόν οι τότε κυβερνήσεις δεν μπόρεσαν να εφαρμόσουν λόγω της ύπαρξης ασύλου αλλά και της διάθεσης από τους φοιτητές να διεκδικήσουν τα αυτονόητα , έρχεται να τα εφαρμόσει η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Το ελεύθερο πανεπιστήμιο μετατρέπεται σε σκληρά ελεγχόμενο, με το face control να είναι μια πιθανή πραγματικότητα, όπου φιμώνεται οποιαδήποτε ριζοσπαστική φωνή.

Το άσυλο δεν είναι ξένο από το κοινωνικό σύνολο. Το άσυλο έχει συνδεθεί με αγώνες που έδειξαν ότι η υπεράσπιση του λαϊκού συμφέροντος γίνεται με πολιτικούς αγώνες, καταλήψεις, συνελεύσεις και διαδηλώσεις.

Η υπεράσπιση του κοινωνικού μας χώρου μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από ζωντανούς φοιτητικούς συλλόγους ενεργούς πολιτικά. Η καθημερινή φυσική παρουσία των φοιτητών στις σχολές τους, η διεξαγωγή πολιτικών εκδηλώσεων και η συμμετοχή της φοιτητικής νεολαίας στις διαδικασίες των συλλόγων της μπορούν να εξασφαλίσουν ένα πανεπιστήμιο ανοιχτό προς την κοινωνία που επιτρέπει τον αυτοπροσδιορισμό, την κοινωνικοποίηση και κατ’ επέκταση την πολιτική δράση του φοιτητικού σώματος.

Στο πλαίσιο αυτό είδαμε και στο δικό μας πολυτεχνείο να γίνεται κατακριτέα από την διοίκηση η δημόσια και εμφανής έκφραση αριστερών δυνάμεων. Από την πρώτη κιόλας βδομάδα λειτουργίας του ΠΚ , η διοίκηση έσπευσε να μας δείξει ότι οι χώροι των Πανεπιστημίων που επιθυμούν, δεν είναι ζωντανά ιδρύματα που οι φοιτητές λένε την γνώμη τους, κουβεντιάζουν και αγωνίζονται.

Αυτό φαίνεται από την στάση της Πρυτανείας αποδεικνύοντας μας ότι ο χώρος του πανεπιστημίου που οραματίζονται είναι άψυχα κτίρια, αποστειρωμένα από κάθε μορφή πολιτιστικής έκφρασης, πολιτικού διαλόγου και πάλης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το στέκι του συλλόγου στο ΜΗΧΟΠ, όπου κερδήθηκε από συνέλευση φοιτητών, το οποίο ζητήθηκε να εκκενωθεί και να αντικατασταθεί από εργαστήριο που θα χρησιμοποιηθεί στο ινστιτούτο πετρελαϊκής έρευνας. Η στάση αυτή εντάσσεται σε μια συνολική κατεύθυνση που υλοποιεί η διοίκηση του ΠΚ. Στην ίδια, δηλαδή, κατεύθυνση με αυτή που κινείται η κυβέρνηση και το υπουργείο παιδείας, βάζοντας στο στόχαστρο τον συνδικαλισμό και τους αγώνες των φοιτητών. Επιβεβαιώνεται έτσι, με τον πιο σαφή τρόπο, ο λόγος της κατάργησης του ασύλου!

Σε όλα τα παραπάνω οφείλουμε να απαντήσουμε συλλογικά και αγωνιστικά. Την ώρα που γίνεται συνολική επίθεση στο κόσμο της εργασίας αλλά και στην εκπαίδευση, δεν μπορούμε να μείνουμε αμέτοχοι.

Ο σύλλογος του πολυτεχνείου Κρήτης έχει πολλές φορές πρωτοπορήσει σε αγώνες και έτσι πρέπει να γίνει και τώρα.

*ΕΝΙΑΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ