H πρόταση για το εθνικό απολυτήριο
Το ζήτημα της διασφάλισης του αδιάβλητου στο νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ αποτελεί το βασικό «γρίφο» που καλείται να επιλύσει το κυβερνητικό επιτελείο, στο πλαίσιο της πρότασής του για μετάβαση στο εθνικό απολυτήριο και κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων στη σημερινή τους μορφή. Θεωρείται δεδομένη η κατάργηση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, ενώ ο εθνικός διάλογος για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση αναμένεται να ξεκινήσει περί τα μέσα Νοεμβρίου, με στόχο την επίτευξη της ευρύτερης δυνατής πολιτικής συναίνεσης.
Η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, παρουσιάζοντας τους βασικούς άξονες της κυβερνητικής πρότασης σε εκπομπή της ΕΡΤ (Press Talk, 27/10), ανέλυσε τις κατευθύνσεις που θα καθορίσουν τη μετάβαση στο νέο σύστημα:
• Ολα τα θέματα των προαγωγικών εξετάσεων θα προέρχονται, με κλήρωση, από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και θα συνοδεύονται από οδηγό βαθμολόγησης. Ολα τα θέματα της τράπεζας θα είναι διαθέσιμα σε όλους. Η τράπεζα θα οργανωθεί από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
• Θα οργανωθεί εξωτερικό σώμα έμπειρων βαθμολογητών που θα πραγματοποιεί δειγματοληπτικούς ελέγχους.
• Στον βαθμό του εθνικού απολυτηρίου θα συνυπολογίζονται οι επιδόσεις και των τριών τάξεων του λυκείου.
• Τα γραπτά μπορούν πλέον να ψηφιοποιούνται και να αποθηκεύονται σε αποθετήριο.
• Οι βαθμοί τετραμήνου μπορούν να «διορθώνονται» με βάση την τελική γραπτή επίδοση, ώστε να περιοριστεί τυχόν αυθαιρεσία της προφορικής εξέτασης.
• Για την εποπτεία των εξετάσεων θα θεσμοθετηθεί ανεξάρτητη Αρχή Εξετάσεων.
Απαντώντας σε ερώτηση της «Καθημερινής» η κ. Ζαχαράκη διευκρίνισε ότι είναι υπό συζήτηση η κατάργηση των Πανελλαδικών για εισαγωγή στα ΑΕΙ. Και αυτό διότι το κύριο πλεονέκτημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων σε τέσσερα μαθήματα είναι ότι διασφαλίζουν το αδιάβλητο της διαδικασίας – αυτός είναι και ο λόγος της μακροβιότητάς τους, με το σύστημα των Δεσμών να κυριαρχεί από το 1983.
Στελέχη του υπουργείου Παιδείας, που μετέχουν στις επιτροπές για το σχέδιο του εθνικού απολυτηρίου, διευκρινίζουν ότι για τη διασφάλιση του αδιάβλητου κρίσιμες παράμετροι είναι η βαθμολόγηση των γραπτών και η επιτήρηση των εξετάσεων. Το σκεπτικό του προβληματισμού αποκρυσταλλώνεται ως εξής: Καθώς τα θέματα θα επιλέγονται από τράπεζα θεμάτων, για να διασφαλισθεί το αδιάβλητο πρέπει τα γραπτά να διορθώνουν όχι οι καθηγητές που διδάσκουν το κάθε μάθημα, αλλά «εξωτερικοί». Για τον ίδιο λόγο, «εξωτερικοί» θα πρέπει να επιτηρούν στις εξετάσεις.
Πάντως αν η κυβερνητική πρόταση προβλέπει ότι δεν θα καταργηθούν οι Πανελλαδικές Εξετάσεις, τότε εικάζεται ότι θα είναι υποχρεωτικές για τις σχολές υψηλής ζήτησης σε δημόσια ΑΕΙ, ενώ με το εθνικό απολυτήριο οι απόφοιτοι λυκείου προτείνεται να μπορούν να εισάγονται σε σχολές χαμηλής ζήτησης. Επίσης, το εθνικό απολυτήριο θα μπορεί να είναι το βασικό κριτήριο για τα ιδιωτικά ΑΕΙ.
Η κ. Ζαχαράκη ανέφερε ότι για να ξεκινήσει η εφαρμογή του εθνικού απολυτηρίου θα πρέπει να υπάρχουν και τα νέα βιβλία στο πλαίσιο του συστήματος του πολλαπλού βιβλίου. Ωστόσο, όπως έχει αναφέρει η υπουργός, τα νέα βιβλία θα είναι στα σχολεία τον Σεπτέμβριο του 2027. Αρα το εθνικό απολυτήριο θα αρχίσει να εφαρμόζεται από τους μαθητές που θα φοιτήσουν το σχολικό έτος 2027-2028 στην Α΄ Λυκείου.
ΠΗΓΗ neakriti.gr

