Ελλάδα Επικαιρότητα

Μεγάλη κομπίνα με πλαστά έργα γνωστής Ελληνίδας εικαστικού – Συνελήφθη υπεύθυνος οίκου δημοπρασιών

Μεγάλη κομπίνα με πλαστά έργα γνωστής Ελληνίδας εικαστικού – Συνελήφθη υπεύθυνος οίκου δημοπρασιών

Οίκος δημοπρασιών και μεγάλη γκαλερί της Αθήνας, καταγγέλλονται από τον σύζυγο και τα παιδιά γνωστής ζωγράφου ότι πουλούσαν πλαστά έργα της Ελληνίδας εικαστικού.

Μια περίεργη υπόθεση, η οποία άρχισε να ξεδιπλώνεται στις αρχές Δεκεμβρίου, μετά την προσφυγή του συζύγου και των δυο υιών της ζωγράφου στο Τμήμα Περιουσιακών Δικαιωμάτων της Ασφάλειας Αττικής, για να φτάσει ένα και πλέον μήνα μετά, στην σύλληψη του υπεύθυνου του οίκου δημοπρασιών και την έρευνα από τις αρμόδιες αρχές προκειμένου να διαπιστωθεί το μέγεθος της κομπίνας με τα πλαστά έργα.

Η καταγγελία του συζύγου
Το κουβάρι άρχισε να ξεδιπλώνεται την Κυριακή 21 Δεκεμβρίου, τότε που όπως αναφέρεται στο απόρρητο σήμα της ΕΛ.ΑΣ προσέφυγαν στο Τμήμα Περιουσιακών Δικαιωμάτων της Ασφάλειας «ο σύζυγος της διεθνούς αναγνωρισμένης ζωγράφου – γλύπτριας καθώς και τα δύο τους τέκνα και κατέθεσαν ότι εντόπισαν ένα πλαστό έργο της ανωτέρω ζωγράφου -γλύπτριας, να διατίθεται προς δημοπρασία από τον οίκο πλειστηριασμών (αναφέρεται το όνομα) και τέσσερα πλαστά έργα της ιδίας να διατίθενται προς πώληση από την γκαλερί τέχνης (αναφέρεται το όνομα της γνωστής γκαλερί).

Ακολούθως, προσέγγισαν τους υπεύθυνους του οίκου πλειστηριασμών και τη γκαλερί τέχνης (αναφέρεται στο όνομα του ιδιοκτήτη) οι οποίοι τους υπέδειξαν τα εν λόγω έργα δια ζώσεις και διαπίστωσαν μετά βεβαιότητας ότι επρόκειτο για πλαστά.
Αμφότεροι οι ανωτέρω υπεύθυνοι, ερωτήθηκαν σχετικά και τους αποκρίθηκαν ότι τα έχουν αγοράσει από τον σύζυγο της γνωστής ζωγράφου, καθώς και ότι φέρουν πιστοποίηση γνησιότητας από τον ίδιο την οποία και υπέδειξαν.
Μετά από τις δύο αυτές συναντήσεις που είχε ο σύζυγος της ζωγράφου με τον υπεύθυνο του οίκου δημοπρασιών κατά τις οποίες συνοδευόταν κάθε φορά από έναν διαφορετικό αλλά άγνωστο σε αυτόν άνδρα, δεν είχε μαζί του επικοινωνία έως και σήμερα.

Επίσης ο υπεύθυνος του οίκου δημοπρασιών, σύμφωνα με την κατάθεση του ενός γιου της ζωγράφου εμφανίζεται με μία γυναίκα «ντίλερ» αλβανικής καταγωγής, γεγονός το οποίο του το ανέφερε και ο ίδιος ο υπεύθυνος του οίκου δημοπρασιών.

Πούλησε τα πλαστά για γνήσια
Από τις καταθέσεις, προκύπτει επιπλέον ότι ο υπεύθυνος του οίκου δημοπρασιών, έχει πουλήσει στον ιδιοκτήτη της γκαλερί, τα έργα ως γνήσια, έναντι χρηματικού ποσού των 25.000 ευρώ.
«Ύστερα από τα ανωτέρω και αφού πραγματοποιήθηκαν οι απαιτούμενες αστυνομικές έρευνες, την 29/01/2024 συγκροτήθηκε κλιμάκιο αστυνομικών προς εντοπισμό του υπεύθυνου του οίκου δημοπρασιών και εξακρίβωσης των καταγγελλομένων.
Πρωινές ώρες της 29/1/2024 το κλιμάκιο της Υπηρεσίας μας μετέβη αρχικά στο Μαρούσι Αττικής, όπου διαμένει ο υπεύθυνος του οίκου δημοπρασιών και παρουσία του ιδίου και δικαστικού λειτουργού της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών, προέβη σε νομότυπη κατ’ οίκον έρευνα, όπου εντοπίστηκαν και κατασχέθηκαν βυζαντινές εικόνες και αρχαία αντικείμενα».

Έφοδοι στα σπίτια και τη γκαλερί
Το κλιμάκιο αστυνομικών, με την παρουσία δικαστικού λειτουργού πραγματοποίησαν εφόδους στα σπίτια των εμπλεκόμενων και στην γκαλερί και όπως αναφέρεται βρήκαν και κατέσχεσαν: «Σε οικία του υπεύθυνου του οίκου δημοπρασιών στα Μελίσσια, όπου εντοπίστηκαν και κατασχέθηκαν τρία έργα φέροντα υπογραφή της γνωστής ζωγράφου. Σε κλειστή έκθεση του στην Αθήνα, όπου ουδέν ανευρέθη προς κατάσχεση.​ Στην γκαλερί τέχνης στην Αθήνα, όπου εντοπίστηκε και κατασχέθηκε ένα έργο – κολώνα φέρουσα την υπογραφή της ζωγράφου.
Στην οικία του ιδιοκτήτη της γκαλερί, ουδέν ανευρέθη προς κατάσχεση. Στον οίκο πλειστηριασμών ουδέν ανευρέθη προς κατάσχεση.​ Στη συνέχεια κλήθηκε και κατέθεσε συμπληρωματικά στην Υπηρεσία μας ο σύζυγος της ζωγράφου ο οποίος γνωμάτευσε ότι όλα τα έργα που του υπεδείχθησαν είναι πλαστά.

Η πλαστή υπογραφή της ζωγράφου
Σε ό,τι έχει να κάνει τον τρόπο με τον οποίο πλαστογραφούνταν η υπογραφή της γνωστής ζωγράφου, στο ενημερωτικό αναφέρεται ότι: «Αναφορικά με τις υπογραφές του περί της γνησιότητας, τις οποίες φέρουν τα τρία εξ’ αυτών στην πίσω πλευρά σε αφαιρούμενα κομμάτια ξύλου και χαρτονιού, κατέθεσε ότι η υπογραφή είναι γνήσια δική του, πλην όμως αποσπάστηκε δολίως από τον υπεύθυνο του οίκου δημοπρασιών, ο οποίος του παρουσίασε γνήσια έργα της ζωγράφου με κολλημένα τα προσθαφαιρούμενα κομμάτια επάνω τους, στα οποία υπέγραψε, και εν συνεχεία προφανώς αφαίρεσε τα κομμάτια με τις υπογραφές του από τα γνήσια έργα και τα πρόσθεσε στα πλαστά.
​Επίσης, στα πλαίσια αξιοποίησης πληροφοριών που είχαν περιέλθει στην Υπηρεσία μας επιδείχθηκε, μεταξύ άλλων ατόμων, φωτογραφία του ιδιοκτήτη γκαλερί, στον σύζυγο της ζωγράφου, ως τον συνεργό του υπεύθυνου του οίκου δημοπρασιών, ο οποίος είχε προσκομίσει τα έργα στην οικία του από κοινού ώστε να υπογράψει περί της γνησιότητας τους. Μετά το πέρας των ερευνών ο υπεύθυνος του οίκου δημοπρασιών συνελήφθη, ενώ οι λοιποί δράστες αναζητούνται».

Τα ριχνουν στον σύζυγο της ζωγράφου
Στις μαρτυρικές καταθέσεις τους, τόσο ο υπεύθυνος του οίκου δημοπρασιών όσο και ο ιδιοκτήτης της γκαλερί «δήλωσαν ότι εξαπατήθηκαν και οι ίδιοι από τον σύζυγο της ζωγράφου καθώς τους παρουσίασε τα πλαστά έργα, συνοδευόμενα από πιστοποιητικά γνησιότητας υπογεγραμμένα. Επίσης, ο ιδιοκτήτης γκαλερί ανέφερε ότι ο σύζυγος της ζωγράφου του εκχώρησε τα έργα για πώληση μέσω της γκαλερί του, λαμβάνοντας από αυτόν το χρηματικό ποσό των 6.000 ευρώ και αξίωνε 19.000 ευρώ μετά την πώληση των έργων.

Ο δε υπεύθυνος του οίκου δημοπρασιών, ανέφερε ότι του είχε εκχωρήσει ένα έργο προς πλειστηριασμό από τον οίκο του, και αξίωνε τιμή εκκίνησης 11.000 ευρώ.

Από την επιληφθείσα Υπηρεσία, κλήθηκαν Αρχαιολόγος και Βυζαντινολόγος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ανατολικής Αττικής, στους οποίους υπεδείχθησαν τα κατασχεθέντα και κατέθεσαν σχετικά:

Στον Αρχαιολόγο υπεδείχθησαν τα πειστήρια με αρίθμηση από 6 έως 11 για τα οποία γνωμάτευσε ότι εμπίπτουν στις προστατευτικές διατάξεις του Ν.4858/2021. Στον Βυζαντινολόγο υπεδείχθησαν τα πειστήρια με αρίθμηση από 1 έως 5 και από 12 έως 17, για τα οποία γνωμάτευσε ότι ένα εξ’ αυτών εμπίπτει στις προστατευτικές διατάξεις του Ν.4858/2021 χωρίς υποχρέωση δήλωσης για τα λοιπά δε πειστήρια, κατέθεσε ότι εμπίπτουν στις προστατευτικές διατάξεις του Ν.4858/2021, χωρίς όμως να μπορεί να προσδιορίσει με ακρίβεια τη χρονολογία δημιουργίας τους.
Τα πειστήρια φωτογραφήθηκαν από αρμόδιο συνεργείο της Δ.Ε.Ε. και θα παραδοθούν για φύλαξη και τελική εκτίμηση στις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού. Ο συλληφθείς, με τη σε βάρος τους σχηματισθείσα δικογραφία, οδηγήθηκε στις 30/01/2024, ενώπιον του Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Αθηνών.

ΠΗΓΗ newsit.gr