Αεροπορία Επικαιρότητα

Rafale Vs F-35: Ποιο θα επικρατούσε; – Τι αναφέρει η μελέτη της Πολεμικής Αεροπορίας

Μητσοτάκης: Είμαι ανοιχτός για διερευνητικές συνομιλίες με την Τουρκία

H Πολεμική Αεροπορία μελετούσε περισσότερο από 12 χρόνια το νέο της αεροσκάφος, το Rafale F.3, από την αρχική έκδοση F.1 μέχρι σήμερα.

Σε εργασία της ΠΑ είχε καταγραφεί το συμπέρασμα ότι το ραντάρ του αεροσκάφους βλέπει στόχο με 1 m² RCS στα 70 ναυτικά μίλια (129,6 χιλιόμετρα), εκτίμηση η οποία φαίνεται να είναι πολύ κοντά στην πραγματικότητα, ενώ το F-35 θα αποκαλύπτεται περίπου στα 20 ναυτικά μίλια (37 χιλιόμετρα) και θα μπορούσε υπό προϋποθέσεις να το καταρρίψει με βολή Meteor (ακτίνα δράσης 120 χλμ. ταχύτητα 4,5 Mach).

Η τότε μελέτη ανέφερε απόσταση 14 ναυτικών μιλίων (25,9 χιλιομέτρων), αλλά είχα υπολογιστεί ως RCS του F-35 η τιμή 0,0015 m², που τελικά αποδεικνύεται είναι πολύ μικρότερη από το πραγματικό RCS του F-35 που είναι εντονότερο.

Πλέον, η εκτίμηση είναι ότι το RCS του F-35, σε συχνότητες κοντά στα 10 GHz (X-Band), είναι ελαφρά μικρότερο από 0,01 m², βάσει ρωσικών και κινεζικών μελετών

Το ραντάρ APG-81 του F-35 φυσικά δίνει το πλεονέκτημα στο αμερικανικό αεροσκάφος καθώς βλέπει στόχο με RCS 1 m² στα 82 ναυτικά μίλια (151,9 χιλιόμετρα) και με δεδομένο ότι το RCS του Rafale είναι περίπου 0,1 m² (νούμερο που έχει αναφερθεί από διάφορες ιστοσελίδες, σε σχέση με τον διαγωνισμό της Ινδίας), τότε προκύπτει ότι το F-35 θα δει το Rafale περίπου στα 46 ναυτικά μίλια (85,2 χιλιόμετρα).

Σε μία αναμέτρηση F-35 και Rafale, το F-35 θεωρητικά έχει το πλεονέκτημα διότι θα δει το Rafale πολύ νωρίτερα. Όμως τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά, αφού και το Rafale, υποβοηθούμενο από κάποιο επίγειο ή ιπτάμενο ραντάρ θα μπορούσε να εμπλέξει το F-35 με Meteor.

To Rafale ξεχωρίζει για το ικανότατο ραντάρ του, το κορυφαίο σύστημα αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου και τον υπέρυθρο αισθητήρα.

To Rafale ξεχωρίζει: για το ικανότατο ραντάρ του, το κορυφαίο σύστημα αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου και τον υπέρυθρο αισθητήρα. Στη φωτογραφία ανάλυση των σημείων που βρίσκεται το SPECTRA.

Να σημειωθεί ότι πρώτα το Rafale και μετά το Eurofighter είναι τα μόνα που έχουν κάνει βολή «Over the Shoulder», εμπλέκοντας στόχο που δεν έχουν δει με το δικό τους ραντάρ, χρησιμοποιώντας track που τους έχει υποδειχθεί μέσω συστήματος ζεύξης δεδομένων Link-16 από άλλο αεροπλάνο (όχι από ραντάρ εδάφους, χωρίς να σημαίνει ότι αυτό είναι ανέφικτο).

Η γενικότερη εντύπωση που επικρατεί είναι ότι είναι δυνατή η εξαπόλυση πυραύλου ΑΙΜ-120, για παράδειγμα, από F-16 εναντίον στόχου που έχει διαβιβαστεί από Link-16, ενώ αυτό δεν έχει γίνει ποτέ χωρίς τη χρήση του ραντάρ του ιδίου του μαχητικού.

Με άλλα λόγια, το Link-16 απλά υποδεικνύει τον στόχο και μετά πρέπει οπωσδήποτε να τον δει το αεροσκάφος με το δικό του ραντάρ, κάτι που δεν είναι εύκολο, ιδιαίτερα αν το αεροσκάφος ενσωματώνει τεχνολογία stealth, για να κάνεις βολή με τον ΑΙΜ-120 AMRAAM.

Αν και όπως προείπαμε Rafale και Eurofighter έχουν εκτελέσει τέτοιες βολές.

Eίναι τα μόνα που έχουν κάνει βολή «Over the Shoulder», εμπλέκοντας στόχο που δεν έχουν δει με το δικό τους ραντάρ, χρησιμοποιώντας track που τους έχει υποδειχθεί μέσω συστήματος ζεύξης δεδομένων Link-16 από άλλο αεροπλάνο (όχι από ραντάρ εδάφους, χωρίς να σημαίνει ότι αυτό είναι ανέφικτο).

Η γενικότερη εντύπωση που επικρατεί είναι ότι είναι δυνατή η εξαπόλυση πυραύλου ΑΙΜ-120, για παράδειγμα, από F-16 εναντίον στόχου που έχει διαβιβαστεί από Link-16, ενώ αυτό δεν έχει γίνει ποτέ χωρίς τη χρήση του ραντάρ του ιδίου του μαχητικού.

Σε κάθε περίπτωση η απόκτηση των βλημάτων αέρος-αέρος Meteor, είναι «εκ των ουκ άνευ» για τα ελληνικά Rafale. Εκτός και αν κάνουμε πάλι τα ίδια εγκληματικά λάθη όπως με τα υποβρύχια Type 214 που δεν προμηθευτήκαμε τορπίλες βαρέως τύπου, τα άρματα μάχης Leo2HEL που επίσης πέρασαν σχεδόν δέκα χρόνια για να προμηθευτούμε τα στοιχειώδη βλήματα (και τώρα ελάχιστα είναι)…

Το βλήμα Meteor μετατρέπει σε πραγματικό εξαιρετικό μαχητικό σε αποστολές αέρος-αέρος το Rafale. Διαφορετικά παραμένει ένα μαχητικό κρούσης με δευτερεύουσες ικανότητες αέρος-αέρος.

Όπως το Eurofighter χωρίς όπλα αέρος-εδάφους και ραντάρ AESA παραμένει ένα μαχητικό αερομαχίας με δευτερεύουσες ικανότητες αποστολών αέρος-εδάφους.