Αεροπορία Επικαιρότητα

Tι αλλάζει στον σχεδιασμό της ΠΑ μετά το «πάγωμα» της παραλαβής των F-35 από την Τουρκία

Μαξίμου: 3.950 προσλήψεις αστυνομικών και υγειονομικών το 2019 - Ενίσχυση ΔΙΑΣ & επανασύσταση ομάδας ΔΕΛΤΑ

Αλλάζουν όλα στον σχεδιασμό της ΠΑ μετά το «πάγωμα» παραλαβής των F-35 από την Τουρκία.

Ο σχεδιασμός της ΠΑ «απελευθερώνεται» γιατί μέχρι το 2027-2030 η Τουρκία δεν πρόκειται να παραλάβει stealth μαχητικό 5ης γενιάς τουλάχιστον με την υπάρχουσα κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί

Τότε όμως οι Τούρκοι θα εισάγουν σε υπηρεσία το TF-X μεταξύ 2027-2030, το οποίο θα είναι μαχητικό stealth 5ης γενιάς εγχώριας κατασκευής. Ήδη η Άγκυρα έχει επιταχύνει την σχεδίαση και την ανάπτυξή του ώστε να εισαχθεί σε υπηρεσία εντός μιας δεκαετίας από σήμερα.

Μάλιστα εν αρχή το T-FX προορίζονταν για συμπληρωματικό του F-35 αλλά τώρα τα σχέδια αλλάζουν και κατά τα φαινόμενα θα αποτελεί τον «κορμό» της μελλοντικής ΤΗΚ.

Στο μεταξύ όμως η τουρκική Αεροπορία (ΤΗΚ) θα προχωρήσει στην ενδιάμεση λύση προμήθειας μαχητικών 4++ γενιάς ,τουλάχιστον 2 μοίρες.

Για να τα αποκτήσουν είτε θα αναβαθμίσουν ένα μέρος των F-16 σε επίπεδο Viper (αλλά αυτό θα εξαρτηθεί από το είδος των κυρώσεων διότι θα απαιτηθεί αμερικανικό ραντάρ AESA) είτε θα αγοραστούν νέα μαχητικά 4++ από άλλο προμηθευτή (πχ από Ρωσία ή στην καλύτερη περίπτωση θα είναι τα ευρωπαϊκά Eurofighter).

Το χειρότερο σενάριο για την Ελλάδα είναι η Τουρκία να πάρει τα Su-35 τα οποία σε αποστολές αέρος-αέρος δεν θα έχουν αντίπαλο στον ουρανό του Αιγαίου.

Τα Su-35 εκτός των εξωπραγματικών ικανοτήτων τους διαθέτουν και το ραντάρ AESA Irbis-E το οποίο μπορεί να κάνει και ηλεκτρονικό πόλεμο ενώ είναι δοκιμασμένο στην μάχη εν προκειμένω στην Συρία.

Συν τοις άλλοις είναι οικονομικό το ρωσικό μαχητικό αφού η κάθε μονάδα στοιχίζει 50 εκατομμύρια δολάρια χωρίς οπλισμό.

Αν η Άγκυρα προχωρήσει στην επιλογή του Eurofighter και πάλι τότε θα είναι απόλυτα συγκρίσιμο με το F-16 Block 70 αλλά θα υπερισχύει μόνο στην ταχύτητα.

Το F-16 διαθέτει AESA ενώ το Eurofighter δεν έχει. Ακόμα δεν έχει προχωρήσει η εγκατάσταση ραντάρ AESA στο συγκεκριμένο μαχητικό.

Έτσι λοιπόν οι δυνατότητες αερομαχίας που έχει μειώνονται από την έλλειψη ραντάρ ΑΕSA.

Αν εξομαλυνθούν σε κάποιο επίπεδο οι αμερικανοτουρκικές σχέσεις τότε θα βάλουν ραντάρ AESA στα F-16 ή θα αναπτύξουν το δικό τους ραντάρ ΑESA όπως είναι στο πρόγραμμά τους να κάνουν πράγμα το οποίο σημαίνει ότι αποκλείεται να ξεκινήσει η εγκατάστασή του πριν την παρέλευση 5-7ετίας από σήμερα ή θα προμηθευτούν το ραντάρ από κάπου αλλού εκτός ηπα για τα F-16, πχ. Σουηδία.

Τι σημαίνουν όλα αυτά

Ότι η ΠΑ πλέον μπορεί να οδεύσει σε μια αγορά ή ενοικίαση, σε μια προμήθεια νέου μαχητικού αεροσκάφους χωρίς να είναι αναγκαστικά 5ης γενιάς αν θεωρήσουμε αυτονόητο πως πάμε προς μαχητικά δυτικής κατασκευής 4++ γενιάς ανώτερων δυνατοτήτων από το F16 block 70 Viper και τέτοια είναι το Rafale F4 που αναπτύσεται τώρα και είναι ίδιας έκδοσης με αυτό που προμηθεύτηκε το Κατάρ και διαθέτει ραντάρ AESA.

H γαλλική υπηρεσία αμυντικών προμηθειών DGA, έλαβε το πράσινο φως από τον υπουργό Άμυνας της Γαλλίας, Ζαν Ιβ Λε Ντριάν πριν μερικούς μήνες για να ξεκινήσει το εξαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του νέου Rafale F4, το οποίο θα ενσωματώνει νέες τεχνολογικές καινοτομίες και επιχειρησιακές δυνατότητες, θα διαθέτει νέο κινητήρα, ενώ θα το εξοπλίσουν τα πλέον σύγχρονα αεροπορικά όπλα.

Θεωρείται η γαλλική απάντηση στα βασικά μαχητικά 4++ γενιάς, το Su-35 και στο αμερικανικό F-15EX.

Το Rafale F4 θα «χτιστεί» πάνω στο Rafale F3-R η ανάπτυξη του οποίου ολοκληρώθηκε. Στόχος για το Rafale F4 είναι να πετάξει το 2023 και να είναι προς διάθεση για τη γαλλική Αεροπορία και τη διεθνή αγορά το 2025.

Δεν αποκλείεται η λύση του F-15EX με ραντάρ ΑESA η ακόμα και του  F/A-18E/F που επίσης διαθέτει ραντάρ AESA.

 

Σε κάθε περίπτωση η μη απόκτηση μαχητικού 5ης γενιάς από την Τουρκία μέχρι το τέλος της δεκαετίας του ’30 κάνει πιο δύσκολο για την Τουρκία να επιτύχει ένα πρώτο αιφνιδιαστικό πλήγμα και διατηρεί το μέγεθος της απειλής στα επίπεδα της «συμβατικής» και αντιμετωπίσιμης, από το νυν δίκτυο αεράμυνας επίγειο και εναέριο.