Επικαιρότητα Κρήτη

ΒΟΑΚ: Το χρονοδιάγραμμα που ανακοινώθηκε και τα τεχνικά χαρακτηριστικά

ΒΟΑΚ: Το χρονοδιάγραμμα που ανακοινώθηκε και τα τεχνικά χαρακτηριστικά

Θα είναι μήκους σχεδόν 300 χιλιόμετρων με εκτιμώμενο κόστος 2 δισ. ευρώ – Πότε στήνονται τα εργοτάξια

“Ο ΒΟΑΚ θα είναι ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος που θα κατασκευασθεί στην Ευρώπη” επεσήμανε χαρακτηριστικά στην ομιλία του στα Χανιά ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ενώ σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών περί το τέλος του 2022 θα αρχίσουν να στήνονται εργοτάξια και ως τις αρχές του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα μέτωπα. Με πρώτα τα Δημόσια έργα, ύστερα το ΣΔΙΤ και τελευταίο το μεγάλο κομμάτι της Παραχώρησης.

Με βάση αυτό το πλάνο, στις αρχές του 2026 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικά του Ηρακλείου και θα είναι ανοικτό μόνο το κομμάτι της Σύμβασης Παραχώρησης, στο οποίο όμως, όπως επισημαίνεται, θα έχει ήδη ολοκληρωθεί σημαντικό τεχνικό αντικείμενο.

Όπως υπογράμμισε ο Πρωθυπουργός: «Για τη σημασία και την ανάγκη του δεν χρειάζεται να σας πείσω. Αρκεί να πω ότι αν δεν προχωρήσουμε σε αυτό η Κρήτη θα παραμείνει αναπτυξιακά ακρωτηριασμένη. Για μένα αποτελεί αδιαπραγμάτευτη αναπτυξιακή προτεραιότητα»
Συμπλήρωσε δε λέγοντας: «Τον ΒΟΑΚ τον προχωράμε και για ένα ακόμη λόγο πιο προσωπικό και ανθρώπινο κυρίως για τους συντοπίτες μας που έχουν θρηνήσει θύματα».

«Ένα έργο που ήταν σχεδόν στη σφαίρα του απραγματοποίητου, τόσα χρόνια συζητιόταν αλλά κανείς δεν πίστευε πια ότι θα πραγματοποιηθεί, με συγκεκριμένα βήματα το κάνουμε πραγματικότητα. Κάνοντας άλματα στη μελετητική ωριμότητά του και εξασφαλίζοντάς του τα τρία Χ: χρηματοδότηση, χάραξη, χρονοδιάγραμμα», τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής.

Ειδικότερα, σύμφωνα με όσα είπε ο κ. Καραμανλής:

  • Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το τμήμα Χερσόνησος- Νεάπολη κατατέθηκε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ξεκίνησε η δεύτερη φάση του διαγωνισμού.
  • Οριστικοποιήθηκε επίσης η χάραξη και κατατέθηκε στο ΥΠΕΝ η ΜΠΕ για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο.
  • «Κλείδωσε» η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ.
  • Από το καλοκαίρι του 2019 έχουν ανατεθεί 16 μελέτες για τη συνολική ωρίμανση του έργου.
  • Ανατέθηκαν οι μελέτες για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά, που θα αποτελέσει προαίρεση στη σύμβαση παραχώρησης.
  • Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, μήκους 15 χλμ, θα δημοπρατηθεί ως τις αρχές του 2022, ως δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
  • Μελετάται πλέον ενιαία το έργο από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία, με προδιαγραφές σύγχρονου δρόμου.

Από την πλευρά του ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης υπογράμμισε:

“Ο Νέος ΒΟΑΚ είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος που διατρέχει 8 δήμους του νησιού στο βόρειο τμήμα του, με ταχύτητα μελέτης τα 100 χιλιόμετρα την ώρα, που σημαίνει πρακτικά πως το λειτουργικό όριο ταχύτητας θα αγγίζει τα 120-130 χιλιόμετρα την ώρα, με πολλά τεχνικά και υπόγεια έργα, που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τους πιο σύγχρονους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, αλλά και ολόκληρης της Ευρώπης.

Ο άξονας έχει διατομή πλάτους 21,5 μέτρων με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και λωρίδα έκτακτης ανάγκης.

Θα πρέπει να τονίσουμε, πως εκτός του κύριου άξονα, θα κατασκευαστεί ή θα αναβαθμιστεί και παράπλευρο ή κάθετο οδικό δίκτυο του αυτοκινητοδρόμου, συνολικού μήκους άνω των 180 χιλιομέτρων κάτι που γνωρίζουμε καλά ότι απασχολεί όλους τους Κρητικούς

Θα εξασφαλιστεί έτσι η απρόσκοπτη πρόσβαση από και προς το δρόμο με αναβάθμιση μεγάλου μέρους και του τοπικού δικτύου”.

Γιώργος Καραγιάννης Ο κ. Γιώργος Καραγιάννης
Τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου, όπως ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο
Κίσσαμος – Χανιά (Προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης)

·       Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 37,5 χλμ.

·       Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.

·       2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ και κεντρική νησίδα

·       Εκτιμώμενο κόστος 180 εκ. ευρώ

 

Χανιά – Ηράκλειο (Σύμβαση Παραχώρησης)

·       Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.

·       Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα.

·       2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ

·       26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ.

·       10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος

·       20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου

·       Εκτιμώμενο κόστος 1,32 δισ ευρώ.

 

Χερσόνησος – Νεάπολη (ΣΔΙΤ)

·       Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 22,44 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου 9,65 χλμ

·       Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.

·       2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ

·       12 γέφυρες μονού κλάδου (1,7 χλμ.)

·       5 σήραγγες μονού κλάδου (συνολικού μήκους 6,75 χλμ.)

·       1 cut & cover διπλού κλάδου (215 μ)

·       5 νέους Ανισόπεδους Κόμβους

·       Στο ΣΔΙΤ θα ενταχθεί και η λειτουργία και συντήρηση των 14 χλμ. του Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος

·       Κατατέθηκε η ΜΠΕ και ξεκίνησε η Β’ Φάση του διαγωνισμού

·       Εκτιμώμενο κόστος 290 εκ. ευρώ.

 

Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος

·       Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 14,0 χλμ.

·       Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα

·       2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ

·       Μελετάται και προγραμματίζεται να δημοπρατηθεί ως Δημόσιο Έργο στις αρχές του 2022

·       Εκτιμώμενο κόστος 145 εκ. ευρώ.

 

Άγιος Νικόλαος – Σητεία

·       Θα ολοκληρωθούν οι μελέτες και θα αναζητηθεί χρηματοδότηση σε συνεργασία με την Περιφέρεια για τα τμήματα Καλό Χωριό – Γέφυρα Φρουζή και Παράκαμψη Παχειάς Άμμου

·       Το έργο είναι περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο και η δημοπράτηση μπορεί να γίνει αρχές 2022.