Κινηματογράφος

Οι ταινίες της εβδομάδας: Τζόκερ και… Βαρουφάκης σε ιστορίες θρίλερ [trailer]

Οι ταινίες της εβδομάδας: Τζόκερ και… Βαρουφάκης σε ιστορίες θρίλερ [trailer]

Δύο από τις πιο πολυσυζητημένες ταινίες των ημερών έκαναν πρεμιέρα χθες στις αίθουσες και δίνουν «άγριο» ενδιαφέρον στις κινηματογραφικές μας νύχτες.

JOKER ****
(ΗΠΑ, 2019)
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΤΟΝΤ ΦΙΛΙΠΣ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: ΓΙΟΑΚΙΝ ΦΙΝΙΞ, ΡΟΜΠΕΡΤ ΝΤΕ ΝΙΡΟ

Η ταινία που βραβεύτηκε με τον Χρυσό Λέοντα στη Βενετία και συζητήθηκε όσο λίγες τον τελευταίο καιρό προβάλλεται από χθες στις αίθουσες. Ο Τοντ Φίλιπς καταπιάνεται με το πώς «γεννήθηκε» ο κακός ήρωας της DC Comics αλλά αμέσως καταλαβαίνεις ότι αυτή δεν είναι μια ταινία με σούπερ ήρωες και επικές αναμετρήσεις. Ο Αρθουρ Φλεκ (Τζόκερ) προσπαθεί να πραγματοποιήσει το όνειρό του που είναι να γίνει stand up κωμικός ή κατά τη μητέρα του να εκπληρώσει τον λόγο για τον οποίο ήρθε στη Γη, να κάνει τους ανθρώπους να χαμογελάνε.

Σε μια Γκόθαμ Σίτι έντονα παρακμιακή, που θυμίζει Νέα Υόρκη στα τέλη της δεκαετίας του ’70, όπου οι μη έχοντες σπρώχνονται διαρκώς στο περιθώριο και λοιδορούνται δημοσίως από τους έχοντες και από εκείνους που βρίσκονται στα κέντρα αποφάσεων, ο Αρθουρ βυθίζεται σταδιακά στον δικό του βίαιο κόσμο όπου η απάντηση δίνεται με περίστροφα, ψαλίδια και τα γυμνά του χέρια. Η αιματοβαμμένη πορεία του γίνεται αφορμή για εξέγερση από εκείνους που ζουν στο περιθώριο αυτής της κοινωνίας.

Ο Τοντ Φίλιπς υπογράφει ένα συμπαγές φιλμ που σταδιακά ανοίγεται και φανερώνει την ουσιαστική του αφήγηση, επείγουσα και επίκαιρη όσο ποτέ. Για τον Γιοακίν Φίνιξ δεν υπάρχουν λόγια. Υπογράφει ανατριχιαστική ερμηνεία που θα μνημονεύουμε για πολλά χρόνια.

ΕΝΗΛΙΚΟΙ ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ ***
(ADULTS IN THE ROOM)
ΓΑΛΛΙΑ, ΕΛΛΑΔΑ, 2019
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΚΩΣΤΑΣ ΓΑΒΡΑΣ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΟΥΛΗΣ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΠΟΥΡΔΟΥΜΗΣ

Βασίζοντας την ταινία του στο βιβλίο του Γιάνη Βαρουφάκη «Ανίκητοι ηττημένοι», ο Κώστας Γαβράς μάς βάζει στις κλειστές αίθουσες συνεδριάσεων του Γιούρογκρουπ την περίοδο που ο πρώην υπουργός, σε άμεση συνεργασία ασφαλώς με τον πρώην πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, ήταν υπεύθυνος των διαπραγματεύσεων. «Ηταν ο μοναδικός από μέσα που μας είπε τι γινόταν. Δεν υπάρχει άλλος», υπογραμμίζει ο Κώστας Γαβράς και υπογράφει ένα φιλμ που παρά το γεγονός ότι όλοι γνωρίζουμε και θυμόμαστε πολύ καλά την κατάληξη της ιστορίας, ο κορυφαίος σκηνοθέτης καταφέρνει, σε συνεργασία με τον μοντέρ του, Λάμπη Χαραλαμπίδη, να προσδώσει σασπένς και θριλερικές διαστάσεις.

Από συνεδρίαση σε συνεδρίαση και από συνάντηση σε συνάντηση, ο Κώστας Γαβράς πετυχαίνει να στήσει ένα πολιτικό θρίλερ γεμάτο ένταση, ρυθμό και παλμό και να φωτίσει με ξεκάθαρο τρόπο το πώς εξελισσόταν αυτό το άνισο μπραντεφέρ στην καρδιά της Ευρώπης. Μιας Ευρώπης που, όπως λέει ο ίδιος ο σκηνοθέτης, ενδιαφέρεται μόνο για τους αριθμούς και τα οικονομικά μεγέθη, ενώ οι λαοί υποφέρουν. Είναι χαρακτηριστική η σκηνή που το ελληνικό επιτελείο επισκέπτεται τους επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Κανένας διάλογος δεν ακούγεται, καθώς οι αριθμοί, τα διαγράμματα, τα ποσοστά και οι καμπύλες στροβιλίζονται γύρω από το τραπέζι και απειλούν μέχρι πνιγμού όσους κάθονται γύρω του.

Ο Χρήστος Λούλης που υποδύεται τον Γιάνη Βαρουφάκη και ο Ούλριχ Τούκουρ στον ρόλο του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε αναπαριστούν έξοχα την αναμέτρηση των δύο υπουργών εντός και εκτός Γιούρογκρουπ, όμως η αλά συρτάκι γραμμή που τελικά κυριάρχησε στη μουσική της ταινίας, που υπογράφει ο Αλεξάντρ Ντεσπλά, θα μπορούσε να λείπει.

ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟ ΟΝΕΙΡΟ ***
(LEMONADE)
ΡΟΥΜΑΝΙΑ, 2018
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΙΟΑΝΑ ΟΥΡΙΚΑΡΟΥ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: ΜΑΛΙΝΑ ΜΑΝΟΒΙΤΣΙ, ΝΤΙΛΑΝ ΣΜΙΘ

Η Μάρα, μια 30χρονη μητέρα από τη Ρουμανία, αγωνίζεται να πάρει την πράσινη κάρτα για να παραμείνει στις ΗΠΑ ελπίζοντας σε ένα καλύτερο μέλλον για εκείνη και το παιδί της. Ομως ο υπάλληλος του υπουργείου μεταναστευτικής πολιτικής που εξετάζει τον φάκελό της και θα αποφασίσει για την τύχη της, έχει άλλα σχέδια στο μυαλό του.

Το ντεμπούτο στη μεγάλου μήκους ταινία της Ιοάνα Ουρικάρου, σε παραγωγή του Κριστιάν Μουντζίου, των βραβευμένων «4 μήνες, 3 εβδομάδες και 2 μέρες» και «Αποφοίτηση», δεν θα μπορούσε να παρεκκλίνει από τη γραμμή που έχει χαράξει το ρουμανικό νέο κύμα. Μακροσκελείς διάλογοι, λεπτομερής ακτινογραφία χαρακτήρων και έντονο κοινωνικό σχόλιο με πρωταγωνιστές τους ανθρώπους της διπλανής πόρτας που αγωνίζονται να μην παρασυρθούν στη δίνη της ανθρωπιστικής καταστροφής της εποχής μας. Η Μάρα είναι μια τέτοια περίπτωση και στο πρόσωπό της βλέπει κανείς τον άνθρωπο του 21ου αιώνα που υποχρεώνεται να αφήσει την πατρίδα του και παλεύει με όλες του τις δυνάμεις για ένα καλύτερο αύριο. Απέναντί της θα βρει την εκμετάλλευση, τον εμπαιγμό και τις αρχές που με το όπλο στο χέρι καραδοκούν για τη σύλληψη, ενώ οι παρεξηγήσεις και οι διαφορές στη νοοτροπία των δύο λαών απειλούν ανά πάσα στιγμή με ματαίωση. Και λίγα λέει, θα μπορούσαμε να πούμε για την Ιοάνα Ουρικάρου που με την ιστορία της προσπαθεί να αποφύγει τις έντονα συγκινησιακές στιγμές αφήνοντας μια χαραμάδα ελπίδας στο τέλος.

Το αυγό ***

Του Κουαν’αν Γουάνγκ με τους Αοριγκελέτου Γκανγκτέμουερ Αρίλντ

Το πτώμα μιας νεαρής γυναίκας κείτεται στη μέση του πουθενά στις μογγολικές στέπες και ένας 18χρονος αστυνομικός καλείται να προστατεύσει τη σκηνή του εγκλήματος μέσα στη νύχτα. Στο πλάι του θα έρθει μια 35χρονη ντόπια και οι δυο τους θα ζεσταθούν δίπλα στη φωτιά και θα κάνουν έρωτα.
Εξαιρετική φωτογραφία που αναδεικνύει ιδανικά τα αχανή τοπία. Μιάμιση ώρα απόδραση σε έναν άλλο κόσμο όπου ο χρόνος μετριέται αλλιώς και οι άνθρωποι είναι τόσο ίδιοι αλλά και τόσο διαφορετικοί.

Η σιωπή (1963)

Του Ινγκμαρ Μπέργκμαν με τις Ινγκριντ Τούλιν, Γκούνελ Λίντμπλομ

Δυο αδελφές, η Εστερ και η Αννα, επιστρέφοντας μετά από ένα ταξίδι στο πατρικό τους σπίτι, κάνουν μια στάση σε ένα άγνωστο ξενοδοχείο, σε μια απροσδιόριστη χώρα. Κατά την παραμονή τους στο ξενοδοχείο θα αποκαλυφθεί το σιωπηρό τους αμφίδρομο μίσος, καθώς οι απόκρυφες επιθυμίες τους θα έρθουν στην επιφάνεια.