Διεθνή Επικαιρότητα

Κοροναϊός- Brexit: Η Βρετανία «φλερτάρει» επικίνδυνα με ένα…διπλό σοκ

Στην Κορσική αύριο ο Μητσοτάκης για τη MED7 -Συνάντηση με Μακρόν για Τουρκία και εξοπλιστικά

Η ουσιαστική αποχώρηση της Βρετανίας από την ευρωπαϊκή οικογένεια, με την απειλή του no deal να είναι πιο ορατή από ποτέ. Αν ο φόβος του Brexit, συνδυαστεί με τις οικονομικές επιπτώσεις του κοροναϊού, γίνεται κατανοητό γιατί όλο και περισσότεροι στη Βρετανοί αναφέρονται πλέον στο Brovid και τις συνέπειες του.

Από την εκπομπή «Today του BBC Radio 4 έως την «Evening Standard» και τον «New European», όλο και περισσότεροι ειδικοί μιλούν πλέον για το Brovid και τις επιπτώσεις του στη Βρετανική οικονομία, δημιουργώντας φόβους για ένα σοκ που θα αφήσει μακροχρόνια ίχνη στην ανάπτυξη και την απασχόληση.. Ο νεολογισμός είναι εξάρτηση της πορείας των συνθετικών του: πόσο κακό θα είναι το Brexit και πόσο μεγάλο θα είναι το δεύτερο κύμα κοροναϊού.

Οι διαπραγματεύσεις Βρετανίας – ΕΕ δεν προχώρησαν το καλοκαίρι και η Ντάουνινγκ Στριτ προειδοποιεί ότι εάν δεν υπάρξει συμφωνία μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου, το Ηνωμένο Βασίλειο θα εγκαταλείψει οριστικά την προσπάθεια.. Οι Βρυξέλλες ζητούν από το Λονδίνο να ευθυγραμμιστεί με το κοινοτικό ρυθμιστικό πλαίσιο για την πρόσβασή του στην αγορά της ΕΕ. Ο Τζόνσον το αποκλείει στο όνομα της «εθνικής κυριαρχίας». Επιπλέον, εξαιτίας του κορωνοϊού, το έλλειμμα φέτος αναμένεται να ξεπεράσει τις 350 δισ. στερλίνες, ενώ ήδη έχουν χαθεί περίπου 750.000 θέσεις εργασίας.

Είτε θα υπάρξει μια νέα παράταση, είτε οι δύο πλευρές θα μπορέσουν να συμφωνήσουν στα απολύτως βασικά για να φθάσουν σε ένα «συναινετικό διαζύγιο». Δηλαδή να καταλήξουν σε μια συμφωνία που αποτελεί το δικαίωμα των Βρετανών να αποσυρθούν από το καθεστώς ισότιμων όρων ανταγωνισμού (level playing field).

Ο Μπόρις Τζόνσον, αρχιτέκτονας του Brexit, δηλώνει ότι μία τέτοια έξοδος από την Ευρωπαϊκή Ενωση θα ήταν μία εξέλιξη θετική, που θα επέτρεπε στην χώρα να ευημερήσει», καθώς θα είχε «την ελευθερία να συνομολογήσει εμπορικές συμφωνίες με όλες τις χώρες του κόσμου».

Όμως, κατά την γνώμη πολλών οικονομολόγων, το σενάριο αυτό θα αποτελούσε «ένα νέο βαρύ πλήγμα για την βρετανική οικονομία…η οποία μόλις συνέρχεται από το μεγαλύτερο σοκ που μπορεί κανείς να θυμηθεί», δηλώνει ο Jonathan Portes, καθηγητής Οικονομίας στο King’s College του Λονδίνου.

Το κόστος ενός Brexit χωρίς συμφωνία θα μπορούσε «να είναι μεγαλύτερο από το κόστος του Covid-19», διότι θα επεκτείνεται σε μεγάλη χρονική περίοδο, προειδοποιεί ο Thomas Sampson , οικονομολόγος στο London School of Economics σε πρόσφατη μελέτη. Σε ένα τέτοιο σενάριο, οι εμπορικές σχέσεις ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Ενωση και το Ηνωμένο Βασίλειο θα διέπονται από τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.

Το σενάριο συνοδεύεται από επανεισαγωγή δασμών, τιμωρητικής ίσως φύσης, κυρίως σε είδη διατροφής ή τα βιομηχανικά, λίγο πριν το τέλος της κρατικής βοήθειας η οποία χορηγήθηκε για την πανδημία και λήγει τέλος Οκτωβρίου. Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε εκτιμήσει ότι το σενάριο αυτό θα αφαιρούσε από το βρετανικό ΑΕΠ σε 7,6 ποσοστιαίες μονάδες για μία περίοδο 15 ετών.

Σημάδι ανησυχίας αποτελεί και η υποχώρηση της στερλίνας και η διατύπωση φόβων από την εργοδοτική ένωση CDI για το μέλλον μεγάλου αριθμού επιχειρήσεων, κυρίως μικρομεσαίων, οι οποίες δεν θα μπορέσουν να επιβιώσουν του διπλού σοκ. «Μία συμφωνία θα έθετε τις βάσεις της οικονομικής ανάκαμψης μετά την πανδημία σε ολόκληρη την ήπειρο», σύμφωνα με τον Josh Hardie, επικεφαλής του CDI.

Οι κλάδοι που έχουν πληγεί από την πανδημία -εστίασης και αερομεταφορών- εμφανίζονται προστατευμένοι, η βιομηχανία ωστόσο βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του κινδύνου, διότι εξαρτάται από την Ευρώπη για την τροφοδοσία της, αλλά και τις εξαγωγές της.  Μεγάλες ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες αποχωρούν, με συνέπεια το κλείσιμο εργοστασίων και την απώλεια θέσεων εργασίας. Η Nissan σύμφωνα με τους Financial Times, θα μεταθέσει από τον Οκτώβριο για τον Απρίλιο την παραγωγή του νέου Qasqai στο Ηνωμένο Βασίλειο, για να δει πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση. Ακόμη και ο δισεκατομμυριούχος, ένθερμος υποστηρικτής του Brexit, Jim Ratcliffe, εγκαταλείπει την παραγωγή 4Χ4 στο Ηνωμένο Βασίλειομ προτιμώντας γαλλικό εργοστάσιο!

Οι Βρετανοί καταναλωτές θα παρατηρήσουν την αύξηση των τιμών στα σούπερ μάρκετ μιας και το Ηνωμένο βασίλειο εισάγει το μεγάλο μέρος ειδών διατροφής -φρούτα, λαχανικά, ψάρια-  ενώ οι συνέπειες «μπορεί να αυξήσουν περαιτέρω τις κοινωνικές ανισότητες στο Ηνωμένο Βασίλειο», αναφέρει ο Josh de Lyon, οικονομολόγος του LSE.

Η κυβέρνηση Τζόνσον ποντάρει στο σχέδιό του Global Britain και στις διαπραγματεύσεις ελευθέρου εμπορίου με ΗΠΑ, Ιαπωνία, Αυστραλία και Καναδά, αν και σύμφωνα με τον Josh de Lyon, οι μελέτες δείχνουν ότι το κόστος του Brexit θα ξεπεράσει κατά πολύ τα οφέλη. Το Λονδίνο ποντάρει ακόμα στην εγκαθίδρυση ζωνών ελευθέρων συναλλαγών στα λιμάνια και στην επιστροφή του ελέγχου του Λονδίνου επί του ρυθμιστικού πλαισίου, γεγονός που ελπίζεται ότι θα προσελκύσει επενδυτές, κυρίως με βάση το πλεονέκτημα του πανίσχυρου χρηματοπιστωτικού του τομέα.

Ο Jonathan Portes αναφέρει ότι «παρά το Brexit, το Ηνωμένο Βασίλειο θα παραμείνει μια ευημερούσα οικονομία με ευημερούντες τομείς, όπως ο χρηματοπιστωτικός, ο εκπαιδευτικός, ο δικαστικός, κλπ». Κατά την γνώμη του, «το Brexit δεν θα είναι επωφελές, αλλά ούτε θα είναι και το τέλος του κόσμου».