Η Ακτοφυλακή των Ηνωμένων Πολιτειών, αποκαλύπτει νέες λεπτομέρειες σχετικά με τις τελευταίες στιγμές στο υποβρύχιο Titan κατά την κατάδυσή του προς το ναυάγιο του Τιτανικού, καθώς ξεκίνησαν οι ακροάσεις για την αιτία της συντριβής του.
Το πρωί της 18ης Ιουνίου το 2023, το υποβρύχιο Titan καταδύθηκε με πενταμελές πλήρωμα στο ναυάγιο του Τιτανικού. Περίπου 1 ώρα και 45 λεπτά αφότου το Titan καταδύθηκε, το Polar Prince έχασε την επαφή μαζί του και ειδοποίησε την Ακτοφυλακή.
Έκτοτε ξεκίνησε ένα θρίλερ και μια διεθνής επιχείρηση έρευνας και διάσωσης δυστυχώς με τραγική κατάληξη αφού και οι πέντε επιβαίνοντες θεωρήθηκαν τελικά νεκροί.
Δέκα πρώην υπάλληλοι της OceanGate θα καταθέσουν στην ακρόαση στο Βόρειο Τσάρλεστον της Νότιας Καρολίνας, η οποία διερευνά αν οποιαδήποτε εγκληματική δραστηριότητα οδήγησε στην τραγωδία.
Νέα οπτική αναπαράσταση του ταξιδιού
Σύμφωνα με μια οπτική αναπαράσταση του ταξιδιού πριν από την κατάρρευσή του που προβλήθηκε στην ακροαματική διαδικασία, μεταξύ των τελευταίων λέξεων που ακούστηκαν από το πλήρωμα του πειραματικού υποβρύχιου σκάφους που κατευθυνόταν προς το ναυάγιο του Τιτανικού ήταν «όλα καλά εδώ».
Το πλήρωμα του Titan επικοινωνούσε με το προσωπικό του πλοίου υποστήριξης Polar Prince μέσω γραπτών μηνυμάτων, σύμφωνα με την παρουσίαση.
Το πλήρωμα έχασε επαφή μετά από ανταλλαγή μηνυμάτων σχετικά με το βάθος και το βάρος του υποβρύχιου καθώς κατέβαινε. Στη συνέχεια το Polar Prince έστειλε επανειλημμένα μηνύματα ρωτώντας αν το Titan μπορούσε ακόμα να δει το πλοίο στην οθόνη του σκάφους.
Μία από τις τελικές απαντήσεις του υποβρυχίου Titan καθώς κατέβαινε ήταν «όλα καλά εδώ».
Όπως αναφέρει ο Guardian, ο πρώτος μάρτυρας της ακρόασης, ο Τόνι Νίσεν, πρώην διευθυντής μηχανολογίας της εταιρείας στην οποία ανήκε το Titan, κατέθεσε ότι αισθάνθηκε ότι του ασκήθηκαν πιέσεις να ξεκινήσει τις εργασίες κατά τη διάρκεια της θητείας του στην εταιρεία. Όταν ρωτήθηκε αν υπήρχε πίεση για να βγει το υποβρύχιο στο νερό, απάντησε: «100%».
Επίσης ρωτήθηκε αν αισθανόταν ότι η πίεση από τον Στόκτον Ρας, συνιδρυτή της OceanGate, έθετε σε κίνδυνο τις αποφάσεις για την ασφάλεια και τις δοκιμές. Μετά από μια μακρά παύση, απάντησε:
«Όχι … είναι δύσκολο να απαντηθεί αυτή η ερώτηση, διότι με δεδομένο άπειρο χρόνο και άπειρο προϋπολογισμό, θα μπορούσατε να κάνετε άπειρες δοκιμές».
Ο Νίσεν είπε επίσης ότι το υποβρύχιο χτυπήθηκε από κεραυνό κατά τη διάρκεια μιας δοκιμαστικής αποστολής το 2018, γεγονός που μπορεί να έθεσε σε κίνδυνο το κύτος του. Το επόμενο έτος, αντιτάχθηκε σε μια αποστολή στην τοποθεσία του Τιτανικού και αφού αρνήθηκε να δώσει την έγκρισή του, απολύθηκε.
Ο Τόνι Νίσεν – Πηγή φωτογραφίας: AP Photo/Mic Smith
Ο πρώην διευθυντής μηχανολογίας είπε ότι το υποβρύχιο πέρασε αργότερα από άλλες δοκιμές και ρυθμίσεις πριν από τις επόμενες καταδύσεις του στον Τιτανικό. Ωστόσο, ανέφερε ότι δεν εμπιστευόταν το επιχειρησιακό προσωπικό και κατέθεσε ότι όταν ο Στόκτον του ζήτησε να οδηγήσει το υποβρύχιο, εκείνος απάντησε: «Οι περισσότεροι άνθρωποι θα υποχωρούσαν τελικά στον Στόκτον», είπε.
Κατά την έκρηξη του υποβρυχίου σκοτώθηκαν και οι πέντε επιβαίνοντες: ο Σαχζάντα Νταούντ και ο 19χρονος γιος του Σουλεμάν, ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος Χάμις Χάρντινγκ, ο Γάλλος εξερευνητής Πολ-Ανρί Ναρτζολέτ και ο διευθύνων σύμβουλος της OceanGate Στόκτον Ρας.