Επικαιρότητα Κρήτη

Οδικά έργα 1 δισ. ευρώ διεκδικεί η Κρήτη

Τι περιλαμβάνει η εμπλουτισμένη πρόταση του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης για εντάξεις έργων στο Ταμείο Ανάκαμψης

Σε πιο προχωρημένο στάδιο περνούν πλέον οι ζυμώσεις, διεργασίες και διαβουλεύσεις ως προς τα έργα που θα ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης, με την Κρήτη να έχει δικαίως υψηλές προσδοκίες.

Στο μέτωπο των οδικών έργων υπάρχουν αυτή τη στιγμή δύο μεγάλα στοιχήματα: Το ένα “στοίχημα” αφορά στο τι θα πράξει η ίδια η κυβέρνηση κεντρικά για το έργο του νέου ΒΟΑΚ. Αν δηλαδή θα επιδιώξει η κυβέρνηση να εντάξει το κρατικό σκέλος χρηματοδότησης του έργου ανακατασκευής του ΒΟΑΚ για το τμήμα Χανιά-Χερσόνησος που έχει βγει σε διεθνή διαγωνισμό παραχώρησης και για το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη Λασιθίου που έχει βγει σε διεθνή διαγωνισμό ΣΔΙΤ.

Αυτό, αν δηλαδή η κυβέρνηση θα επιδιώξει να καλύψει τη δαπάνη της κρατικής χρηματοδότησης για το έργο του νέου ΒΟΑΚ από Χανιά μέχρι Νεάπολη μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης, είναι καθαρά δικό της θέμα.

Το δεύτερο στοίχημα αφορά στη χρηματοδότηση μιας σειράς κομβικών συγκοινωνιακών έργων και στους 4 νομούς του νησιού.

Εδώ υπάρχει στο “τραπέζι” μια πλήρης πρόταση από πλευράς Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης. Η πρόταση, όπως τόνισε στην εφημερίδα “Νέα Κρήτη” ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΚ Α.Ε. Άρης Παπαδογιάννης, έχει εμπλουτιστεί με νέα συμπληρωματικά έργα και ανέρχεται πλέον σε επίπεδο συνολικού προϋπολογισμού κοντά στο 1 δισ. ευρώ!

Η πρόταση περιλαμβάνει συγκοινωνιακά έργα και στους 4 νομούς, με μεγαλύτερο βάρος να έχει πέσει στον νομό Λασιθίου. Και αυτό γιατί, όπως εξήγησε ο κ. Παπαδογιάννης, αναγνωρίστηκε ένα διαχρονικό έλλειμα σε επίπεδο έργων υποδομών στο Λασίθι και η ανάγκη να δρομολογηθούν έργα ώριμα, τα οποία ναι μεν δεν ανήκουν επισήμως στον βασικό σχεδιασμό του έργου του νέου ΒΟΑΚ, αλλά ουσιαστικά έρχονται να “κουμπώσουν” ιδανικά πάνω στον σχεδιασμό και να αποτελέσουν τη φυσική συνέχεια και ολοκλήρωση του νέου ΒΟΑΚ προς Ανατολάς, μέχρι τη Σητεία.

Βεβαίως το ότι έχει πέσει ένα κάπως μεγαλύτερο βάρος στον νομό Λασιθίου δε σημαίνει επουδενί πως έχουν μπει στο περιθώριο οι άλλοι νομοί.

Ίσα-ίσα, στην πρόταση που έχει καταθέσει ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης ως προς την ένταξη συγκοινωνιακών έργων της Κρήτης στο Ταμείο Ανάκαμψης δεσπόζουν σημαντικά έργα. Για τον νομό Ηρακλείου π.χ. περιλαμβάνονται τα συνοδά έργα στον κάθετο οδικό άξονα Ηρακλείου-Μεσαράς, προϋπολογισμού 30 εκατομμυρίων ευρώ. Για τον νομό Ρεθύμνου περιλαμβάνεται το μεγάλο οδικό τμήμα Γεροπόταμος- Πάνορμος- Εξάντη, προϋπολογισμού 75 εκατ. ευρώ. Για τον νομό Χανίων, στη νέα, εμπλουτισμένη προτεινόμενη λίστα έργων του ΟΑΚ φιγουράρει η παράκαμψη Κισσάμου.

Όπως τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, επί του παρόντος δεν υπάρχει κάτι δεδομένο ή επίσημο σε επίπεδο αποφάσεων. Ωστόσο, η γενικότερη αίσθηση και οι πληροφορίες που καταφτάνουν στον ΟΑΚ γεννούν αισιοδοξία ότι θα γίνει σε μεγάλο βαθμό ή και στο σύνολό της ακόμη δεκτή η πρόταση και άρα όλα αυτά τα κομβικής σημασίας οδικά έργα θα μπουν σε τροχιά υλοποίησης χάρη στα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης.

Σε κάθε περίπτωση, όπως υπογράμμισε με νόημα, τα προτεινόμενα συγκοινωνιακά έργα πληρούν τις βασικές προϋποθέσεις που έχουν τεθεί ως προς την ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης.

Δηλαδή αφενός έχουν μελετητική ωριμότητα, και αφετέρου δεν έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ ή σε άλλο χρηματοδοτικό εργαλείο και άρα είναι ελεύθερα προς ένταξη. Στον ΟΑΚ Α.Ε. βρίσκονται πλέον σε αναμονή, ενώ αναμένουν, όπως μας γνωστοποίησε ο κ. Παπαδογιάννης, και τον γενικό διευθυντή Συγκοινωνιακών Έργων του υπουργείου Υποδομών-Μεταφορών Γιάννη Καρνέση.

Ο κ. Καρνέσης αναμένεται στην Κρήτη την ερχόμενη εβδομάδα, σε μια επίσκεψη που κατά πάσα πιθανότητα θα απλωθεί σε όλη τη γεωγραφική επικράτεια του νησιού, περιλαμβάνοντας, πέρα από συναντήσεις, επαφές και συσκέψεις και επιτόπιες αυτοψίες σε περιοχές ενδιαφέροντος.

Τα προτεινόμενα οδικά έργα

Αναλυτικά, η εμπλουτισμένη πρόταση που έχει καταθέσει ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης ως προς την ένταξη συγκοινωνιακών έργων της Κρήτης στο Ταμείο Ανάκαμψης, περιλαμβάνει, όπως μας παρέθεσε ο κ. Παπαδογιάννης, τα εξής βασικά έργα:

– Το οδικό έργο Νεάπολη Λασιθίου-Άγιος Νικόλαος, με προϋπολογισμό περί τα 145 εκατ. ευρώ. Το έργο βρίσκεται από πλευράς ωρίμανσης στη φάση του ελέγχου της τελικής μελέτης, μπορεί να δημοπρατηθεί μέσα στο 2021 και να κατασκευαστεί εντός μίας 4ετίας.

– Το οδικό έργο Καλό Χωριό-Γέφυρα Φρουζή, ύψους 83 εκατ. ευρώ. Εκτείνεται σε ένα μήκος 5,5 χιλιομέτρων και είναι στη φάση ελέγχου της οριστικής μελέτης.

– Το οδικό έργο Γέφυρα Φρουζή-Παράκαμψη Παχιάς Άμμου. Είναι εκτιμώμενου κόστους 50 εκατ. ευρώ και εκτείνεται σε 5,8 χιλιόμετρα.

– Το οδικό έργο Παχιά Άμμος-Ιεράπετρα, που αποτελεί μέρος του ΝΟΑΚ (Νότιου Οδικού Άξονα Κρήτης). Έχει πλήρη μελέτη, αφορά σε ένα μήκος 14 χιλιομέτρων και το εκτιμώμενο κόστος ανέρχεται στα 90 εκατ. ευρώ.

– Το οδικό έργο Καβούσι-Αυχήν Αγκαθιάς Σητείας. Πρόκειται για ένα έργο μήκους 20 χιλιομέτρων, που έχει μεγάλα τεχνικά έργα και αυξημένες δυσκολίες, ενώ το εκτιμώμενο κόστος ανέρχεται στα 230-250 εκατ. ευρώ.

– Τα συνοδά έργα του κάθετου οδικού άξονα Ηρακλείου-Μεσαράς, που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τους κόμβους στο Καστέλι και στον Πανασσό, την κατασκευή παράπλευρου οδικού δικτύου κτλ. Είναι προϋπολογισμού 30 εκατ. ευρώ και έχουν πλήρη μελετητική ωριμότητα.

– Το έργο Γεροπόταμος- Πάνορμο- Εξάντης, που αφορά σε ένα τμήμα 10 χιλιομέτρων, έχει κόστος 75 εκατ. ευρώ και πλήρη μελετητική ωριμότητα.

– Η παράκαμψη Κισσάμου, έργο μεγάλης σημασίας για το δυτικό άκρο της Κρήτης, με κόστος περί τα 155 εκατ. ευρώ.

(Φωτογραφία: Unsplash)

ΠΗΓΗ