Αεροπορικά Συστήματα Επικαιρότητα

«Τρέχει» η αναβάθμιση των 38 F-16 Block 50 σε Viper – Τι γίνεται με τα 32 Block 50

Την αναπλήρωση των τριών F-16, τα οποία καταστράφηκαν τα τελευταία χρόνια (περιλαμβάνονταν στα 85 μαχητικά του τύπου τα οποία προβλέπει η συμφωνία αναβάθμισης σε Viper) με τα 38 F-16 Block 50 επιδιώκει να κάνει η Πολεμική Αεροπορία.

Ακυρώνει την LOR για μερικό εκσυγχρονισμό των μαχητικών της 341 και 347 Πολεμικών Μοιρών, αρχίζει νέες συζητήσεις με τους Αμερικανούς και προετοιμάζει νέο γραπτό αίτημα προς τις ΗΠΑ για αναβάθμιση των 38 μαχητικών σε συνέχεια του προγράμματος Viper, το οποίο ήδη βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.

Ενώ ταυτόχρονα, στη λογική ομοιογένειας του αεροπορικού στόλου, αναζητά τρόπους να φέρει τα 32 F-16 Βlock 30 σε τέτοιο επίπεδο, ώστε να μπορούν να συνεργάζονται με τα υπόλοιπα μαχητικά στο σύγχρονο περιβάλλον πολλαπλών απειλών.

Με στόχο να καταφέρει με συνολικό κόστος χαμηλότερο από το 1 δισ. ευρώ να προσθέσει στη «φαρέτρα» της ακόμη 70 μαχητικά, τα οποία θα ανεβάσουν την οροφή του στόλου της απέναντι στην ομοιογενή τουρκική αεροπορία των 235 μαχητικών με δυνατότητες των αεροσκαφών τουλάχιστον 4ης γενιάς.

Όπως ήδη έχει αποκαλύψει το Οnalert.gr, το Αεροπορικό Επιτελείο έχει απορρίψει πλέον το ενδεχόμενο μερικού εκσυγχρονισμού με χρήση συστημάτων που προκύπτουν από την αναβάθμιση των Block 52, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό καθώς τόσο το κόστος είναι ανάλογο με ένα πρόγραμμα αναβάθμισης σε επίπεδο Viper, αλλά και τα αεροσκάφη θα υστερούν σε κρίσιμες δυνατότητες εξαιτίας της απουσίας ραντάρ ενεργητικής ηλεκτρονικής σάρωσης AESA.

Με ότι αυτό συνεπάγεται για τις αποστολές που θα κληθούν να αναλάβουν στο ιδιαίτερα κορεσμένο αεροπορικό περιβάλλον του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου.

Και ενώ μέσα στα επόμενα χρόνια θα είναι αδύνατη η υποστήριξη υποδεέστερων ραντάρ από τους κατασκευαστές τους. Πόσο μάλλον όταν τα επόμενα χρόνια η τουρκική αεροπορία θα διαθέτει τουλάχιστον 120 μαχητικά με ραντάρ AESA, ενώ ήδη η τουρκική αμυντική βιομηχανία επιχειρεί να κατασκευάσει το δικό της ραντάρ ενεργητικής ηλεκτρονικής σάρωσης.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Onalert.gr, μέρος του κόστους της αναβάθμισης των 38 μαχητικών F-16 Block 50 σε διαμόρφωση Viper μπορεί να καλυφθεί τόσο από την πώληση συστημάτων, τα οποία αφαιρούνται από τα 82 F-16 Βlock 52 όσο και από όσα προκύψουν έπειτα από την δική τους αναβάθμιση.

Ήδη, ιδιωτική εταιρεία, η οποία εμπορεύεται ηλεκτρονικά συστήματα, έχει εκφράσει ενδιαφέρον για την απόκτηση τους ενώ και η κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin αποτελεί εν δυνάμει αγοραστή.

Όμως, το Αεροπορικό Επιτελείο επικεντρώνει το ενδιαφέρον του και στα 32 μαχητικά F-16 Block 30 αναζητώντας τρόπο εκσυγχρονισμού τους, ώστε να αποτελούν μια επιπλέον δύναμη με επιχειρησιακές δυνατότητες. Όσα έγιναν τις προηγούμενες δεκαετίες με τη απαξίωση των γαλλικών Mirage 2000 αποτελούν άλλωστε παράδειγμα προς αποφυγή.

Με δεδομένο ότι τα Βlock 30 διαθέτουν δυνατότητα να «γράψουν» ακόμη  χιλιάδες ώρες πτήσης, το ζητούμενο είναι η προσθήκη του συστήματος σύζευξης Link-16 αλλά και ενός πιο σύγχρονου ραντάρ το οποίο θα μπορεί να υποστηρίξει νέα όπλα όπως οι αντιπλοικοί Harpoon, τους οποίους ήδη έχει στο στόχαστρο της η Πολεμική Αεροπορία.

Έτσι, το επόμενο διάστημα αναμένεται να ξεκινήσουν επαφές με την κατασκευάστρια εταιρεία αλλά και με την USAF, ώστε να εξεταστούν όλες οι δυνατότητες εκσυγχρονισμού των μαχητικών της 330 Πολεμικής Μοίρας «ΚΕΡΑΥΝΟΣ».

Του Κώστα Σαρικά / onalert.gr